Nyheter

Privatiserer veiene for å spare

Rådmannen i Hitra vil legge ned to tredeler av det kommunale veinettet for å spare en halv million kroner i året.

Siste nytt når det gjelder innsparinger i kommunebudsjettet: Nedklassifiser de kommunale veiene til privat vei! Ingen har krav på kommunal vei til eiendommen. Det kreves etter veilovens paragraf 7 bare en beslutning i kommunestyret, og vips, så er utgiftene borte.

Dette er teorien. I praksis er det en tung jobb å legge ned kommunale veier. Rådmann Torfinn Stub i Hitra har startet prosessen i sin kommune. Han foreslår i budsjettet for 2002 å nedklassifisere 38 kilometer kommunal vei til privat. Det blir bare 15 kilometer kommunal vei igjen, dersom kommunestyret er enig. Kommunen sparer bare en halv million kroner på operasjonen. Det er mildt klima og lite brøyting og teleskader på Hitra.

- Kommunestyret har vedtatt innsparingen, men ikke tatt stilling til hvilke veier som skal legges ned. Listen med veier er ute til høring, og det er kommet mange protester. Vi får se hva kommunestyret vedtar, sier driftssjef Arnfinn Storø i Hitra kommune.

Rådmannen i Sauherad planlegger også å nedklassifisere veier neste år, melder avisen Varden.

Kommunal vei blir unntaket

Hitra kommune går helt nye veier i spørsmålet om hvilke veier som skal fortjene kommunal omtanke. Alle veier skal være private, med mindre det er en god grunn for kommunen til å ta ansvaret.

- Vi har foreslått å nedklassifisere alle boligveier, uansett hvor mange som bruker dem. Det er bare veier til barnehager, skoler og viktige gjennomfartsårer som kommunen må ta seg av, sier Storø.

Bare smuler spart i Levanger

Levanger har to ganger nedklassifisert kommunale veier, men uten de store økonomiske resultater. I 1994 la kommunen ned 7 kilometer vei, og i år er det lagt ned 6 kilometer. Det er bare 2 prosent av veinettet i kommunen.

Rådmannen foreslo i den siste runden å legge ned 14 kilometer vei, men kommunestyret kuttet veilisten kraftig. Innsparingen blir 60.000 kroner i året i stedet for 350.000 kroner.

- Det monner ikke stort. Alternativet er å redusere vedlikeholdsstandarden på alle veiene, også de viktige. Vi kommer nok til å få flere runder med nedklassifisering, mener økonomisjef Meier Hallan i Levanger.

Kommunens saksbehandler Roar Eriksen opplyser at de nedlagte veiene betjener få hus og har ingen annen offentlig interesse.

Private må samarbeide

Hva skjer med de nedlagte veiene? Vanligvis betyr vedtaket at kommunen overlater ansvaret til private eiere eller brukere. De kan da holde veien åpen som før, stenge den, pløye den opp eller lage en bomvei. På en av de privatiserte veiene i Levanger er det kommet opp privat skilt med gjennomkjøring forbudt.

Kommunen kan også etter veiloven beholde kontrollen over veigrunnen. Da sitter kommunen fremdeles med ansvaret, men kan for eksempel stenge veien for biltrafikk. Da trenger ikke lenger strekningen å holdes vedlike.

Powered by Labrador CMS