Debatt

Velgernes dom ved valget må stå seg gjennom hele perioden

Det du stemte på, og som ble forseglet under konstitueringen straks etter valget, trenger ikke å vare i fire år.

Velgernes dom ved valget må stå seg gjennom hele perioden – ikke bare til neste maktkamp i kommunestyresalen, skriver Børre St. Børresen.
Publisert Sist oppdatert

Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning

Halvor Syvertsen, folkevalgt i Kongsberg kommune, setter fingeren på et ømt punkt i et debattinnlegg i Kommunal Rapport.

Syvertsen viser til at det skjer relativt ofte at innvalgte medlemmer til et kommunestyre velger å bli uavhengige eller «bytter» parti/side i løpet av valgperioden.

Partibytter bør få konsekvenser for tildelte verv, og endringer i utvalgsstruktur bør i det minste kreve en saklig begrunnelse.

Jeg har i til sammen 36 år vært folkevalgt i kommunestyre og fylkesting, og kan bekrefte at det skjer, og at det faktisk er blitt mer vanlig.

Det er blitt så vanlig at journalister knapt bruker tid på det.

Norsk lokalpolitikk bygger på tillit. Velgerne gir sin stemme i håp om at resultatet etter et valg gjenspeiles i hvem som får makt og ansvar de neste fire årene.

Men når smutthull i dagens valglov og kommunelov åpner for å omgå denne tilliten, må vi stoppe opp og spørre: Er demokratiet vårt så robust som vi liker å tro?

Slike «partibytte/sideskift» skjer uten at velgerne får mulighet til å ta stilling til det.

Enda mer problematisk blir det når slike handlinger kobles til posisjoner og frikjøp – med økonomiske og politiske gevinster for den enkelte.

Dette undergraver det mandatet man ble valgt inn på, og rokker ved tilliten til at politikk handler om annet enn personlig vinning.

I tillegg ser vi en praksis hvor flertallskonstellasjoner i kommunestyrene bruker tekniske grep for å bytte ut personer i utvalg – for eksempel ved å «nedlegge» et utvalg og i samme sak opprette et nytt med nytt navn, men med samme funksjon som før!

Slik kan politiske flertall erstatte utvalgsledere og/eller medlemmer med nye folk uten at de lovlig valgte har gjort noe straffbart eller søkt fritak. Dette skjedde nylig i Tana kommune.

Slik praksis kan synes formelt lovlig, ifølge Statsforvalteren i Troms og Finnmark. Hen hastebehandlet en henvendelse om utsatt virkning av vedtak i kommunestyret mens lovlighetsklage blir behandlet.

Dagens regelverk tolkes slik at det verken kreves saklighet eller forsvarlighet i slike omorganiseringer, så lenge de teknisk sett fremstår som «nyvalg».

Det hevdes at det heller ikke er krav om saksutredning av slike endringer før vedtak fattes!

Det åpner for maktmisbruk og politisk spill bak lukkede dører, og sender et farlig signal til velgerne: Det du stemte på, og som ble forseglet under konstitueringen straks etter valget, trenger ikke å vare i fire år.

Dette kan ikke fortsette. Vi trenger en gjennomgang og justering av både valgloven og kommuneloven for å tette disse hullene.

Partibytter bør få konsekvenser for tildelte verv, og endringer i utvalgsstruktur bør i det minste kreve en saklig begrunnelse.

Velgernes dom ved valget må stå seg gjennom hele perioden – ikke bare til neste maktkamp i kommunestyresalen.

Tilliten til politikken er ikke uendelig. Den bygges stein for stein, og kan rives ned med få og uheldige grep. Derfor haster det å sikre at lovverket vårt beskytter velgernes valg av lokaldemokrati – ikke svekker det.

Powered by Labrador CMS