Nyheter
Regjeringen legger til rette for fjordbyen Oslo
Regjeringen vil fjerne dagens containerhavn i Oslo, og heller satse på regionale havneløsninger. Det baner vei for fjordbyplanene.
–Meget gledelig, sier Oslos byrådsleder Erling Lae fra Høyre.
Han ser for seg at en ny flott bydel skal vokse fram innerst i Oslofjorden.
–Boliger, kulturformål og rekreasjonsområder skal erstatte containerne i Oslo havn etter 2011. Vi er kommet flere skritt nærmere en fjordby etter disse signalene fra regjeringen, sier Lae.
Byrådslederen har selv gått i bresjen for et intenst lobbyarbeid mot regjeringen. Målet har vært like enkelt som dagens containerhavn er stor og stygg: Få havna ut av Oslo. Nå tyder alt på at lobbyistene har lyktes i sine bestrebelser.
Mindre og flere
Fiskeriminister Svein Ludvigsen (H) ser nemlig for seg at flere mindre og mer spesialiserte havner i Oslofjord-regionen skal ta over for dagens svært plasskrevende containerhavn i et av hovedstadens mest attraktive strøk.
–Det er lett med lys og lykte etter arealer som er store nok til å huse en helt ny havn, men slike arealer finnes ikke i Oslofjorden. Regjeringen ønsker dessuten å realisere tankene om fjordbyen. Den planen forutsetter regionale havneløsninger, sier Ludvigsen til NTB.
Mer til sjøs
For å utrede regionale havneløsninger vil Ludvigsen ta initiativ til å danne et eget havneselskap, Viken havneselskap. På oppdrag fra Fiskeridepartementet skal det nye selskapet utrede alternative havneløsninger. Innen 1. desember 2003 skal arbeidet koordineres med Nasjonal transportplan for perioden 2006 til 2015.
Fiskeridepartementet har spesielt invitert Drammen havn i det nye selskapet. Byen har lenge ivret for å knytte en ny containerhavn til seg, og får nå en gyllen anledning til å være med og prege den framtidige havnestrukturen i Oslofjord-regionen.
–Vi ønsker ikke å legge føringer for arbeidet til havneselskapet, men det er viktig at vi gjennom de nye havneetableringene når målet om å overføre stadig mer av trafikken til sjøen, sier Ludvigsen
Ikke aktuelt
Og det er ikke bare i Oslo Rådhus at det jubles over forslaget om en regional løsning. Minst like glade er alle motstandere av containerhavn på Kambo ved Moss i Østfold, Snekkstad/Mulvika og Kommersøya i Vestfold-kommunene Re og Sande. Disse stedene har fram til nå vært lansert som de heteste kandidatene til å huse en ny containerhavn.
–Det er ikke aktuelt å bygge en containerhavn på noen av disse stedene. Det legges følgelig ikke opp til bruk av statlig reguleringsplan eller båndlegging av arealer gjennom bygge- og delingsforbud i nevnte områder, lover fiskeriminister Ludvigsen.
En ny sentral containerhavn er tidligere beregnet til å kreve et like stort areal som 133 fotballbaner.