Nyheter

Helseplattform-leder fornøyd med utskjelt leverandør
Amerikansk sykehusteknologi måtte tilpasses en norsk kommune da IKT-giganten Epic ble valgt som leverandør for Helseplattformen. Det har gått over all forventning, ifølge faglig leder for primærhelsetjenesten i Helseplattformen.HELSEPLATTFORMEN I TRONDHEIMDisse fagsystemene skal Trondheim kommune bytte ut
Trondheim
– Jeg er veldig imponert over alt de amerikanske Epic-medarbeiderne forstår av den norske kommunale hverdagen. Det er en gladnyhet, sier faglig leder Marte Walstad for primærhelsetjenesten i Helseplattformen.
Hun peker på gule bokser på en stor plakat på den ene veggen på Kalvskinnet skole, der Helseplattformen i Trondheim kommune har sine lokaler. Boksene viser arbeidsflyten, det vil si for eksempel hvilke oppgaver en koordinerende sykepleier har. «Motta melding om behov og kvalitetssikre behov», står det i én av boksene.
Helseplattformen (HP) skal etter planene gi en ny, felles digital pasientjournal for omtrent 40.000 helsearbeidere i Midt-Norge, men det er fortsatt nyttig å se arbeidsoppgaver trykket gult på hvitt.
Mens Akson, det omdiskuterte felles pasientjournal- og samhandlingssystemet for resten av landet ennå er en plan, er 98 prosent av arbeidsflyten i Helseplattformen ferdig bygd. Det innebærer at omtrent 550 arbeidsprosesser er på plass.
Valgte sykehusgigant som leverandør
HP signerte kontrakt på 1,2 milliarder kroner med den amerikanske hyllevareleverandøren Epic systems i 2018. Kontrakten omfatter lisenser, tjenestekjøp og ti års vedlikehold.
Epic tilbyr datatjenester som omfatter 250 millioner pasienter verden over, ifølge dem selv.
I 2015 leverte selskapet programdatavare til journalen til 54 prosent av pasientene ved sykehus i USA og 2,5 prosent av pasientene ellers i verden.
HP i Trondheim har merket at Epics programvare er rettet mot sykehus.
– Vi har på en måte kjøpt et sykehussystem. Norske kommuner er veldig ukjente i USA. Så det har vært vanskelig for de amerikanske Epic-medarbeiderne å forstå bredden og gangen i en norsk kommune. Men det har de klart, sier Walstad.
Hun er utdannet lege og har blant annet jobbet som kommuneoverlege i Trondheim.
Blir forsinket
HP fikk mye kritikk da kontrakten med Epic ble signert. Noe av årsaken var at selskapet også har levert programvare til «Sundhedsplatformen», som brukes på to sykehus i to danske helseregioner.
I 2018 påpekte riksrevisjonen i Danmark at systemet var uferdig, beheftet med feil, ikke tilstrekkelig testet og at brukerne ikke var tilstrekkelig utdannet.
– Hva gjør dere for ikke å havne i de samme problemene som Danmark?
– Klinikerne var for lite involvert i utviklingen av det nye verktøyet i Danmark. Den grøfta går vi ikke i. Den andre feilen var at de ansatte ikke fikk opplæring på den siste versjonen fordi systemet fortsatt ble utviklet etter at opplæringen var startet. Vi har satt av god tid til opplæring og testing, sier Walstad.
Nå kan opplæringen og testingen bli utsatt og budsjettet sprekke. Etter planen skulle Trondheim kommune, St. Olavs hospital og to fastlegekontorer som de første ta i bruk HP neste høst. Men koronaepidemien har forsinket prosjektet. Administrasjonen skal presentere en ny plan og utrede de økonomiske konsekvensene til neste styremøte den 28. oktober.
- Les også: Varaordfører frykter at Helseplattformen blir for dyr
- Les også:Helse Midt-Norge og KS velger totalt forskjellige journalløsninger
Akson-svar like rundt hjørnet
Senest onsdag 7. oktober blir det i statsbudsjettet klart hva regjeringen tenker om Akson, en felles journalløsning for kommunene utenom Midt-Norge.
Planene for Akson har fått hard kritikk, og mye handler om at løsningen ser ut til å være innrettet for én stor leverandør, og at det vil gi et tungrodd system som vil hindre innovasjon ved at andre leverandører blir stengt ute fra å tilby nye løsninger etter hvert.
Walstad, som var med i anskaffelsesprosessen av HP, sier at Epic ble et naturlig valg.
– Vi satte oss ned og spurte: Hva er det helsearbeidere i kommuner og sykehus og fastleger trenger? Løsningene ble valgt ut fra svarene deres. Vi hadde med oss i alt ti andre selskaper i anbudsrunden, men de klarte ikke løse oppgavene våre like godt. Vi hadde i utgangspunktet ikke tatt beslutning på at vi skulle ha én stor leverandør, men det var Epic som samlet viste oss de beste løsninger på våre behov.
– Hvordan har prosessen med innovasjon vært? Er vanskelig å tenke seg noe som ikke finnes, og som man kan har bruk for?
– Vi tar veldig ofte utgangspunkt i muligheter i løsninger i Epic, de blir vi jo vist etter hvert. Så blir det man har med seg fra et amerikanske system oversatt til hverdagen i en norsk kommune. Det er utfordringen. Hva er behovene våre og hvordan kan løsningens muligheter settes opp slik at helsearbeiderne faktisk kan si at dette er bedre enn det vi hadde før?
Du kan lese mer om Helseplattformen i Kommunal Rapports ukeavis.
Har du ikke abonnement, kan du kjøpe det her: https://kr-sso.kommunal-rapport.no/bc9acd54-40d2-11ea-9125-42010a653005/abonner?returnUrl=https%3A%2F%2Fwww.kommunal-rapport.no%2Fauth%2Fcb%2F