Selfie-turistene strømmer til Trolltunga. I år forventes det et sted mellom 100 000 og 150 000 turister til det spektakulære fjellet.
Selfie-turistene strømmer til Trolltunga. I år forventes det et sted mellom 100 000 og 150 000 turister til det spektakulære fjellet.Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Reiselivet på Vestlandet er ikke bærekraftig, mener tidligere reiselivsdirektør

Tidligere reiselivsdirektør Kristian B. Jørgensen i Fjord Norge innrømmer at jakten på mange turister har gått ut over bærekraften i den lokale turistnæringen.

– Vi ønsket å gå massivt ut og få flest mulig til Vestlandet. Vi ofret ikke mange tanker på hvor mange som burde komme og hvor bærekraftig det var, sier Jørgensen til Bergens Tidende.

Han trekker fram Trolltunga som eksempel. Der steg besøkstallet fra 1.000 i 2010 til over 90.000 i fjor etter en internasjonal rettet kampanje.

– Vi forutså det ikke i det hele tatt. I dag ville vi først valgt å lage en bærekraftig plan for reisemålet, så gått ut i verden, sier Jørgensen.

I sin nye rolle som administrerende direktør i Fjord Tours, et selskap som selger tur- og aktivitets­pakker til norske og utenlandske turister, ønsker Jørgensen å utfordre reiselivet på Vest­landet.

Globale reiselivsaktører som Booking.com, Airbnb og Trip­advisor tar opp til 25 prosent av profitten til det lokale nærings­livet, hevder han.

– Altfor lite penger går til de lokale reiselivsaktørene, og norsk turisme er i dag ikke bære­kraftig nok. Vi har ikke maktet å lage et levende lokalsamfunn i distriktene hele året, sier han til avisen.

(©NTB)