Fylkesordfører i Buskerud og medlem av Østlandssamarbeidets representantskap , Tore Opdal Hansen (H), er ikke fornøyd med det regjeringen har levert.

Fylkeskommunene på Østlandet: – Ikke prioritert

Fylkeskommunene i Østlandssamarbeidet mener er det lite som tyder på at Østlandet får det som trengs av neste års kommunemilliarder.

Publisert

Kortversjon

  • Regjeringen foreslår økte inntekter til kommunene, men Østlandssamarbeidet mener det ikke er nok.
  • Østlandssamarbeidet består av fylkeskommunene på Østlandet som føler seg underprioritert.
  • De peker på manglende midler til fylkesveier og kollektivprosjekter som Fornebubanen.
  • Fylkesordfører Tore Opdal Hansen sier at de økonomiske midlene ikke dekker behovene.
  • Østlandssamarbeidet håper på støtte fra andre partier i Stortinget for nødvendige investeringer.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, og kvalitetssikret av en journalist.

I kommuneproposisjonen for neste år, varsler regjeringen at kommunesektoren vil få mellom 4,2 og 4,9 milliarder kroner mer i frie inntekter. Disse skal fordeles med 85 prosent på kommunene og 15 prosent på fylkeskommunene.

Dette er ikke nok, mener Østlandssamarbeidet, som består av fylkeskommunene Akershus, Østfold, Innlandet, Buskerud, Telemark og Vestfold.

Det vises til at etter at merutgifter til demografi er trukket fra, gjenstår et handlingsrom på mellom 1,3 og 2 milliarder kroner. Av dette går 15 prosent til fylkeskommunene, noe som tilsvarer mellom 195 og 300 millioner kroner.

– For fylkeskommunene på Østlandet, som allerede ligger under landsgjennomsnittet i frie inntekter per innbygger, er dette langt fra tilstrekkelig, skriver de i en pressemelding.

–  Ikke bærekraftig

Ifølge Østlandssamarbeidet har de kommet med tydelige innspill om behovet for styrket kollektivsatsing og bedre vedlikehold av fylkesveier.

– Det lite som tyder på at regjeringen har prioritert Østlandet, skriver de i pressemeldingen.

De er blant annet kritiske til at regjeringen foreslår 300 millioner kroner til riksveiene, mens det ikke er satt av midler til fylkesveiene. De er også kritiske til at midlene til store kollektivprosjekter som Fornebubanen i Oslo og Viken, forskyves i tid.

– Hvis vi skulle brukt hele det varslede handlingsrommet på kollektivtrafikk, ville vi fått dekket rundt ti prosent av behovet. Det sier seg selv at dette ikke er bærekraftig, sier fylkesordfører Tore Opdal Hansen (H) i Buskerud, som også sitter i Østlandssamarbeidets representantskap.

Han viser samtidig til at vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene i Buskerud øker med 126 millioner kroner hvert år. Totalt er etterslepet nå på 4,7 milliarder kroner, ifølge Buskerud-ordføreren.

– Vi har rett og slett ikke økonomisk handlingsrom til å møte disse utfordringene alene, sier Hansen.

Østlandssamarbeidet setter nå sin lit til de andre partiene på Stortinget.

– For Østlandssamarbeidet blir det viktig å fortsette det politiske arbeidet fram mot endelig vedtak i Stortinget, for å sikre at Østlandet ikke blir stående igjen uten nødvendige investeringer i infrastruktur og kollektivtrafikk, skriver de pressemeldingen.

Fakta

  • Østlandssamarbeidet er et politisk samarbeid mellom fylkeskommunene Akershus, Østfold, Innlandet, Buskerud, Telemark og Vestfold. 
  • Samarbeidet skal bidra til å utvikle  Østlandet som en bærekraftig og konkurransedyktig region i Europa med en regional balansert utvikling i landsdelen.

 

 

 

Powered by Labrador CMS