Arbeidstidsforhandlinger

– Håper ikke at KS ønsker en repetisjon av 2013/2014

Forhandlingene mellom KS og arbeidstakerorganisasjonene Utdanningsforbundet og Skolelederforbundet om lærernes arbeidstidsavtale er i gang.

– Kontaktlærerne trenger mer tid for å utføre sine kjerneoppgaver, sier leder Geir Røsvoll i Utdanningsforbundet.
Publisert

Kortversjon

– Skolen har, i likhet med resten av samfunnet, endret seg mye de siste årene. Det gjelder både elevene, lærerrollen og samfunnsoppdraget. Derfor ønsker vi en avtale som er mer i takt med tiden, sier KS’ forhandlingsleder, Hege Mygland.

Partene møttes i Kommunenes Hus mandag.

Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonale (SFS 2213) bygger på elementer helt tilbake fra 1970-tallet, og avtalen er i liten grad blitt endret de siste 20 årene. 

– Det er ingen tvil om at vi har et forbedringspotensial. Dette må partene snakke om. Vårt mål er en bedre skolehverdag for alle, sier Mygland.

Fakta

Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonale

  • SFS 2213 er en sentral forbundsvis særavtale for KS-området. 
  • Avtalen regulerer arbeidstid for cirka 95.000 lærere og skoleledere i grunnskoler, voksenopplæring og videregående skoler i Norge, og er KS’ største og mest omfattende særavtale. Oslo kommune har egen avtale. 
  • Avtalen har i liten grad vært endret siden den ble inngått i 2004. 
  • Avtalen gir rom for å forhandle fram lokale ordninger, men det blir i liten grad gjort. 
  • Lærernes arbeidsår er komprimert til cirka 39 uker. Det gir ukentlig gjennomsnittlig arbeidstid på cirka 43 timer. 

Kilde: KS

– Tøffe forhandlinger

Utdanningsforbundet skriver på sine nettsider at det viktigste kravet deres er at kontaktlærere må få bedre tid til å følge opp elevene, både faglig og sosialt. De viser til undersøkelser som viser at kontaktlærerne ikke får den tiden de trenger for å gjøre den jobben de er satt til.

Kravet er derfor at lærere i grunnskolen og videregående skole som utfører kontaktlærertjeneste for 20 elever eller flere, får en ytterligere reduksjon i årsrammetimen på 45 minutter. Dette skal komme i tillegg til det som ligger i dagens avtale.

Ifølge Utdanningsforbundet er kostnaden for dette 472 millioner hvis alle med 20 elever eller mer får 45 minutters ytterligere nedslag.

Utdanningsforbundet krever også at reduksjon i årsrammetimene til kontaktlærer disponeres av den enkelte lærer.

– Det er to måter KS kan løse dette på: Enten må arbeidsmengden til kontaktlærerne reduseres, eksempelvis gjennom mindre grupper eller færre oppgaver, eller så må tiden de har til denne rollen økes, sier leder Geir Røsvoll i Utdanningsforbundet.

Røsvoll forventer tøffe forhandlinger, særlig fordi han mener at KS har gitt uttrykk for at lærernes arbeidsår bør være lenger, og at det bør være mer tid til samarbeid. 

– Men om tanken her er å binde opp mer tilstedeværelse på skolene, så vet vi godt hva lærerne mener om dette, sier Røsvoll.

Han fortsetter:

– Jeg håper virkelig ikke at KS ønsker en repetisjon av den konfliktfulle perioden i 2013/2014, men at det blir svært tøffe forhandlinger er det ingen tvil om.

– Vi må sikre arbeidsforhold som gjør det mulig å rekruttere og beholde gode ledere i skolen, sier påtroppende leder i Skolelederforbundet, Mona Søbyskogen.

Bedre vilkår for skoleledere 

Skolelederforbundet går inn i årets forhandlinger med krav om bedre og avklarte arbeidsvilkår.

Forbundet uttrykker bekymring over at ledelsesressurser ofte blir en salderingspost i kommunenes budsjetter, og at det i økende grad foreslås å slå sammen ledelsen på flere skoler for å spare penger.

– Nå er det lederne som må prioriteres. Skoleledere har et stort ansvar for utviklingen av skolen, og det må gjenspeiles i både arbeidsvilkår og lønn, sier påtroppende leder i Skolelederforbundet, Mona Søbyskogen.

– Fullføringsreformen stiller helt nye krav til skolen, lærerne og organiseringen av opplæringstilbudet. Skal vi løse dette viktige samfunnsoppdraget er det nødvendig å se på arbeidstidsavtalen, sier KS’ forhandlingsleder, Hege Mygland.

KS mener at de ulike rapportene som er lagt fram både av Utdanningsforbundet og Skolelederforbundet i forkant av forhandlingene, peker på utfordringer i organiseringen av dagens skolehverdag.

– KS ser fram til konstruktive forhandlinger om lærernes arbeidstidsavtale, sier Mygland.

Powered by Labrador CMS