Arbeidstidsforhandlinger
– Håper ikke at KS ønsker en repetisjon av 2013/2014
Forhandlingene mellom KS og arbeidstakerorganisasjonene Utdanningsforbundet og Skolelederforbundet om lærernes arbeidstidsavtale er i gang.
– Skolen har, i likhet med resten av samfunnet, endret seg mye de siste årene. Det gjelder både elevene, lærerrollen og samfunnsoppdraget. Derfor ønsker vi en avtale som er mer i takt med tiden, sier KS’ forhandlingsleder, Hege Mygland.
Partene møttes i Kommunenes Hus mandag.
Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonale (SFS 2213) bygger på elementer helt tilbake fra 1970-tallet, og avtalen er i liten grad blitt endret de siste 20 årene.
– Det er ingen tvil om at vi har et forbedringspotensial. Dette må partene snakke om. Vårt mål er en bedre skolehverdag for alle, sier Mygland.
– Tøffe forhandlinger
Utdanningsforbundet skriver på sine nettsider at det viktigste kravet deres er at kontaktlærere må få bedre tid til å følge opp elevene, både faglig og sosialt. De viser til undersøkelser som viser at kontaktlærerne ikke får den tiden de trenger for å gjøre den jobben de er satt til.
Kravet er derfor at lærere i grunnskolen og videregående skole som utfører kontaktlærertjeneste for 20 elever eller flere, får en ytterligere reduksjon i årsrammetimen på 45 minutter. Dette skal komme i tillegg til det som ligger i dagens avtale.
Ifølge Utdanningsforbundet er kostnaden for dette 472 millioner hvis alle med 20 elever eller mer får 45 minutters ytterligere nedslag.
Utdanningsforbundet krever også at reduksjon i årsrammetimene til kontaktlærer disponeres av den enkelte lærer.
– Det er to måter KS kan løse dette på: Enten må arbeidsmengden til kontaktlærerne reduseres, eksempelvis gjennom mindre grupper eller færre oppgaver, eller så må tiden de har til denne rollen økes, sier leder Geir Røsvoll i Utdanningsforbundet.
Røsvoll forventer tøffe forhandlinger, særlig fordi han mener at KS har gitt uttrykk for at lærernes arbeidsår bør være lenger, og at det bør være mer tid til samarbeid.
– Men om tanken her er å binde opp mer tilstedeværelse på skolene, så vet vi godt hva lærerne mener om dette, sier Røsvoll.
Han fortsetter:
– Jeg håper virkelig ikke at KS ønsker en repetisjon av den konfliktfulle perioden i 2013/2014, men at det blir svært tøffe forhandlinger er det ingen tvil om.
Bedre vilkår for skoleledere
Skolelederforbundet går inn i årets forhandlinger med krav om bedre og avklarte arbeidsvilkår.
Forbundet uttrykker bekymring over at ledelsesressurser ofte blir en salderingspost i kommunenes budsjetter, og at det i økende grad foreslås å slå sammen ledelsen på flere skoler for å spare penger.
– Nå er det lederne som må prioriteres. Skoleledere har et stort ansvar
for utviklingen av skolen, og det må gjenspeiles i både arbeidsvilkår og lønn, sier påtroppende leder i Skolelederforbundet, Mona Søbyskogen.
KS mener at de ulike rapportene som er lagt fram både av Utdanningsforbundet og Skolelederforbundet i forkant av forhandlingene, peker på utfordringer i organiseringen av dagens skolehverdag.
– KS ser fram til konstruktive forhandlinger om lærernes arbeidstidsavtale, sier Mygland.