Nyheter

Vanskelig samarbeid for offentlig service

I Nittedal har kommunen og staten gått sammen om et offentlig servicekontor. Snart skal alle kommuner ha et hver. Men samarbeidet halter. - Det har vært vanskelig å jobbe med staten, sier Brynhild Hovde, leder for rådmannsutvalget i Oslo og Akershus.

NITTEDAL: Kontoret i Nittedal ligger på rådhuset, og her er kommune, trygdeetat, Aetat, ligningskontor, kirke og e-verk representert. Kontoret ble offisielt åpnet 11. november i fjor. Fredag i forrige uke var alle andre Akershus-kommuner på konferanse om offentlige servicekontorer (OSK) på besøk i kommunen.

Regjeringen vedtok sist uke et mål om å ha et OSK i hver kommune. Akershus er prøvefylke, og her er målet at alle kommuner skal ha OSK allerede i år.

- Å etablere et servicetorg i alle kommunene i 2001 er helt utopisk, kommenterer Brynhild Hovde, leder av rådmannsutvalget i Oslo og Akershus og rådmann i Ås.

- Vanskelig samarbeid

Verken Hovde eller rådmann Kjell Pettersen i Nittedal legger skjul på at det har vært frustrerende å samarbeide med statlige etater for å få til OSK i Akershus. Hovde sier det har vært veldig vanskelig å jobbe med staten. Nå møter hun endelig en annen holdning, etter at administrasjonsminister Jørgen Kosmo i fjor høst satte i gang arbeidet med å fornye offentlig sektor.

- Gjerningene må overskygge retorikken. Først når man gjør noe, blir det troverdig, sier Kjell Pettersen, med klar adresse til Arbeids- og administrasjonsdepartementet (AAD).

Akershus-kommunene får 4 millioner kroner i år til å lage OSK.

- Jeg er bekymret for at det ikke er nok. Når staten satser, må den gjøre det tilstrekkelig, sier Nittedal-rådmannen.

- Er det realistisk å opprette kontorer i alle kommuner i år?

- Det tror jeg ikke. Et år er for lite til forarbeidet. Vi brukte to-tre år på hele prosessen, sier Pettersen.

- Bruk ikke tid på realisme

Politisk rådgiver i AAD, Hilde Torgersen, sa på seminaret i Nittedal at statlige etater ikke skal tvinges med i OSK.

- Vi skal stimulere statsetatene til å være positive og gode lokalt.

Hun synes heller ikke det er tid for å diskutere problemene rundt ordningen.

- La oss ikke bruke tiden nå i februar til å diskutere realismen i prosjektet, sier Torgersen.

- Hvor lett har det vært å få med statlige etater?

- Det har variert. I Akershus har det vært et veldig godt og sterkt engasjement i mange år. Inntrykk fra landet for øvrig er at det fortsatt er litt usikkert. Men det er stor entusiasme, sier Torgersen til Kommunal Rapport.

Opp til 200 henvendelser daglig

Hilde Hordvik, leder av servicetorget i Nittedal, forteller at det daglig er mellom 100 og 200 henvendelser til kontoret. Målet er at alle skal få minst et foreløpig svar innen 24 timer.

Servicetorget tilbyr foreløpig rundt 200 tjenester. Alle som jobber i servicekontoret har gått gjennom en lang opplæring, der både kommunalt og statlig ansatte har deltatt.

Trygdesjef Erling Hoel i Nittedal er veldig fornøyd.

- Hverdagen er totalt forandret. Vi har kontroll, oversikt og arbeidsro og kan produsere tjenester effektivt. Har brukere en avtale, er vi forberedt når vedkommende ankommer, sier han.

Skrevet av: Ole P. Pedersen

Powered by Labrador CMS