Partilederne Erna Solberg (H), Siv Jensen (Frp), Trine Skei Grande (V) og Kjell Ingolf Ropstad (KrF) sliter med å bli enige om en bompengeløsning. Under Arendalsuka forsøkte de å sette regjeringens likeverdsreform på dagsordenen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Partilederne Erna Solberg (H), Siv Jensen (Frp), Trine Skei Grande (V) og Kjell Ingolf Ropstad (KrF) sliter med å bli enige om en bompengeløsning. Under Arendalsuka forsøkte de å sette regjeringens likeverdsreform på dagsordenen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Ordførere advarer regjeringen mot bompengediktat

 «Kaotisk» og «useriøst» kaller ordførere regjeringens håndtering av bompenger og byvekstavtaler. De krever forhandlinger hvis avtaler de er part i skal endres. 

Krisen er ikke over selv om regjeringspartiene blir enige i sine bompengeforhandlinger. Da må de forhandle med kommuner og fylker som er parter i byvekstavtalene hvor bompenger er et viktig virkemiddel.

Byvekstavtaler

Byvekstavtaler skal erstatte det som tidligere ble kalt bymiljøavtaler og byutviklingsavtaler i de ti største byområdene.

Endringen innebærer at areal- og transportplanlegging i større grad ses i sammenheng. Staten investerer tyngre i kollektivtransport, mens kommuner og fylker forplikter seg til en klimavennlig arealplanlegging som bygger opp under investeringene.

Bompenger har vært et viktig virkemiddel i de ulike bypakkene mange år tilbake, for å finansiere utbygging av vei og kollektivtransport, og de siste årene også for å nå nullvekstmålet.

Nullvekstmålet ble vedtatt av Stortinget i Klimaforliket i 2012, og innebærer at veksten i persontransporten i byområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Det har siden ligget til grunn for de nasjonale transportplanene.

Bergen, Trondheim og Nord-Jæren har inngått en byvekstavtale, mens Oslo og Akershus forventes å få det i løpet av høsten.

Kristiansandsregionen, Nedre Glomma, Grenland, Tromsø og Buskerudbyen står i kø for å forhandle om en byvekstavtale. 

Kilde: Samferdselsdepartementet