Elevene på Borgen barneskole i Sarpsborg får fortsette å ha matteundervisning i små grupper, mens 6.000 elever på et annet prosjekt tas ut av forskningen til sommeren. Foto: Liv Dolmen

Lærernormen stopper skoleforsking

Et stort forskningsprosjekt med 6.000 elever fordelt på 150 skoler blir innstilt på grunn av lærernormen.

TWO TEACHERS

I tillegg til økt læring undersøker prosjektet også hva ulik lærertetthet har å si for læringsmiljøet, elevenes motivasjon og trivsel og relasjonen mellom elev og lærer.

– Det var jo uventet at endringen kom underveis i prosjektet. Det var planlagt at tiltakene skulle ha en varighet på fire år. Nå blir det redusert til to, sier førsteamanuensis Oddny Judith Solheim ved Universitetet i Stavanger.

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.