Nyheter

KLP brøt god forretningsskikk

En annonse der KLP påstår at Storebrand bryter loven er klart i strid med god forretningsskikk. Det sier Næringslivets Konkurranseutvalg.

– KLPs handlemåte ved å rykke inn den påklagede annonse, representerer et klart brudd på god forretningsskikk næringsdrivende imellom, markedsføringslovens paragraf 1, 1. ledd, konkluderer Næringslivets Konkurranseutvalg enstemmig.

Den helsides annonsen var en kopi av et brev fra et advokatfirma til KLP. Advokatfirmaet hadde gjennomgått Storebrands henvendelser til en rekke kommuner. Storebrand påsto der at kommunen kunne spare betydelige beløp på å bytte pensjonsselskap. Storebrand brøt markedsføringsloven, konkluderte advokaten.

Næringslivets konkurranseutvalg tar generelt avstand fra at en næringsdrivende bruker påstander om at en konkurrent har begått lovbrudd.

«Ganske særlig må dette gjelde når påstanden ikke har annet grunnlag enn en vurdering fra den næringsdrivendes egen juridiske lovgiver, engasjert og betalt for oppdraget», uttaler konkurranseutvalget.

Ettersom annonsen framstilte advokatens uttalelse på advokatfirmaets brevpapir, virket påstanden om lovbrudd mer autoritativ enn det var dekning for.

Selv om KLP følte seg provosert av Storebrands kampanje, kan ikke KLP fritas for å overholde markedsføringslovens regler, sier utvalget.

Konkurranseutvalget vurderer tvister mellom næringsdrivende ut fra markedsføringslovens regler. Tidligere har Forsikringsforbundets Aktsomhetsutvalg vurdert annonsen i forhold til bransjens etiske regler. Aktsomhetsutvalget mente annonsen av flere grunner var kritikkverdig, men at den, under tvil, ikke var i strid med markedsføringsloven.

Skrevet av: Paul Aavik

Powered by Labrador CMS