Nyheter

Namsos innførte serviceerklæring - kuttet ut prat og kaffekos

Sosial kontakt, kaffekos og prat er ikke med i hjemmehjelpens serviceerklæring i Namsos kommune.

- Dette er et resultat av den nye ordningen og noe mange av dem som får hjemmehjelp savner, innrømmer assisterende sykepleiersjef Ann Kristin Sørvig.

- Mange eldre ønsker heller at hjemmehjelpen skal ta seg tid til å prate og drikke kaffe enn å vaske gulv, men dette er noe kommunen ikke kan tilby lenger, sier hun.

Namsos kommune innførte serviceerklæring for hjemmebasert omsorg i fjor høst. Ved gjennomgangen av hjemmehjelpernes arbeidsdager ble det avdekket at kommunen ga mottakerne mer hjelp enn de har krav på ifølge loven. Resultatet ble at kommunen sparte inn tre årsverk på å lage serviceerklæring. Mange oppgaver som de gjorde før, er det nå slutt på.

- Serviceerklæringen har gjort jobben lettere for hjemmehjelperne, ved at ansvars- og arbeidsoppgavene er blitt tydelige. De ble ofte møtt med litt urealistiske forventninger til hva de skulle gjøre, sier Sørvig.

Nå får ikke mottakerne lenger hjelp med å rydde og vaske opp etter gjester, hovedrengjøring, stryking, baking, hagestell, sølvpuss, handle inn mat eller følge til offentlige kontorer.

- Hjemmehjelperne må prioritere de oppgaver som er lovpålagt. I de tilfeller hvor mottakerne har spesielt behov for sosial kontakt, kan løsningen være å henvise til dagsenter eller støttekontakt, sier Sørvig.

Tjenestene er blitt mer standardiserte, men kommunen skal behandle hver søknad om hjelp i hjemmet individuelt.

- Vi skal fortsatt bruke skjønn, og i særlige tilfeller kan vi yte tjenester som ikke inngår i serviceerklæringen, sier hun.

Skrevet av: Ingun Larsen

Powered by Labrador CMS