Lan Marie Berg, miljøbyråd i Oslo, er skuffet over regjeringens ferske klimaplan.Arkivfoto: Magnus K. Bjørke
Lan Marie Berg, miljøbyråd i Oslo, er skuffet over regjeringens ferske klimaplan.Arkivfoto: Magnus K. Bjørke

MDG-byråd mener regjeringen torpederer Oslos klimamål

Oslos miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) mener regjeringens nye klimaplan er ødeleggende for klimamålene i hovedstaden. Kritikk uten innhold, svarer Venstre.

Regjeringen la fredag fram en ny klimaplan for perioden 2021–2030. Nå langer Oslos miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) ut mot den.

– Med denne klimaplanen torpederer regjeringen Oslos klimamål. Vi i storbyene er milevis unna å få den drahjelpen vi trenger for å nå klimamålene våre. De viktigste tiltakene mangler, sier hun.

Vei, bygg og avfall

Miljøbyråden mener klimaplanen særlig sviket Oslo når det gjelder veitrafikk, bygg og avfallshåndtering.

– Nesten alle Oslos utslipp kommer fra byggeplassene, veitrafikken og avfallsforbrenningen. Likevel fortsetter regjeringen å bygge ut motorveier inn til Oslo, de vil ikke kreve at statens anleggsplasser i Oslo er fossilfrie eller utslippsfrie, og de vil ikke sikre finansiering til å etablere karbonfangstanlegg på avfallsforbrenningen vår på Klemetsrud, utdyper Berg.

– Regjeringen fortsetter også å utvinne olje som før, sier Berg, og kaller klimaplanen «et svik mot fremtidens generasjoner».

Vil ha fossilfri bygging

Berg sier at selv om det er positivt at regjeringen øker CO2-avgiften, så vil effekten nulles ut hvis de fortsetter å redusere veibruksavgiften slik den har gjort det de siste årene.

Hun er også kritisk til at regjeringen ikke vil kreve at det skal bygges fossilfritt på alle statlige arbeidsplasser.

– Dette er veldig frustrerende når 80 prosent av byggeplassene i Oslo er private eller statlige. Byggeplassene i Oslo står for 20 prosent av utslippene, sier Berg, og legger til at det allerede bygges fossilfritt på alle kommunes byggeplasser.

Hun mener også regjeringen burde fullfinansiert karbonfangstanlegget på Klemetsrud, som hun sier ville kunne ha kuttet en femdel av Oslos utslipp i full skala.

– Tom kritikk

Venstres Ola Elvestuen, tidligere klima- og miljøminister i regjeringen og miljøbyråd i Oslo, avfeier MDGs kritikk og mener den er uten innhold.

– Kritikken forholder seg jo ikke til innholdet i planen i det hele tatt, det er som å trykke på en knapp, nå må MDG snart begynne å forholde seg til det som er de reelle forslagene, sier han til NTB.

Elvestuen mener det ikke er tvil om at klimaplanen forsterker innsatsen i Oslo.

– Og det også på områder hvor Oslo-byrådet går i feil retning. Særlig fordi vi holder fast ved at alle biler skal være nullutslipp innen 2025, og at el-bilsatsingen forsterkes, sier Elvestuen.

Han mener byrådet i Oslo tar elbil-satsingen bort «bit for bit» ved å fjerne el-billadere i sentrum, innføre parkeringsavgift for elbiler og innføre avgift fra i år også for elbiler i bomringen.

– Det er helt unødvendig fordi de ikke tar imot tilbudet fra regjeringen fra bompengeforliket i fjor, som gjør at regjeringen ville lagt inn flere penger for å unngå bompenger, sier han.

Avviser motorveikritikk

Han peker på at regjeringen også har lagt på bordet 300 milliarder kroner til Klemetsrud-anlegget, og at planen er at det skal søkes EU-støtte for å få det fullfinansiert.

– Utslippskutt i byggebransjen forsterkes også ved innblandingskrav for anleggsdiesel i tillegg til satsing via Enova på utslippsfrie byggeplasser, sier han.

– Og det er ingen som bygger motorveier som øker kapasiteten inn mot sentrum, tvert imot har vi forsterket innsatsen på kollektivtransport gjennom mange år, og nå tar vi minst 50 prosent av kostnaden på ny T-bane til Fornebu. Det har aldri vært så høy innsats fra statens side for å få ned utslippene i Oslo som med denne regjeringen og med Venstre i regjeringen, mener Elvestuen.


(©NTB)

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.