Nyheter
Direktoratet for e-helse etter kritikk: Lover å lytte mer
Direktoratet for E-helse har lagt bort ambisjonene om en IKT-gigant for Helse-Norge. EN NY VEIFELLES KOMMUNAL JOURNAL
– Vi fokuserer på å legge til rette for løsninger framfor å peke på løsninger. Det er det viktigste for meg rent personlig i jobben jeg gjør. Å være enveis er ikke alltid en riktig tilnærming, sier avdelingsdirektør Hans Løwe Larsen i Direktoratet for e-helse.
Direktoratet for e-helse fikk hard kritikk i sommer da Riksrevisjonen undersøkte hvordan helsemyndighetene har fulgt opp Stortingets vedtak fra 2013 om «Én innbygger – én journal.»
Valget falt på Akson, et prosjektet med en samlet kostnad på 22 milliarder kroner.
Utredningen har pågått i åtte år og kostet minst 150 millioner kroner. Likevel mangler helsepersonell fortsatt enkel tilgang til pasientopplysninger og muligheter til å kommunisere digitalt på tvers av sektorer.
– Bedrer eksisterende systemer
Nå har direktoratet lagt om kursen, ifølge Larsen.
Direktoratet konsentrer seg i første omgang om å legge til rette for en del sentrale grunnkomponenter som helsesektoren trenger, uansett utvikling av programmet.
Det er blant annet tillitstjenester, som innebærer å sikre en trygg identifisering av parter som skal samhandle, definerte grensesnitt som ulike systemer skal kunne snakke sammen gjennom (API-er) og videreutvikle grunndatatjenester som folkeregisteret og helsepersonellregisteret.
– Dette er ting som finnes i dag, men som må styrkes etter hvert som digitaliseringen øker. Det er behov for bedre systemer. Det har vi startet på. Målet er løpet av fire år å ha bygget opp en infrastruktur som alle som samhandler i helsesektoren har behov for, sier Larsen.
- Les også: «Akson-direktør» sier opp
- Les også: Lege: – Dagens journalsystem rammer pasienter
Nye ambisjoner
Direktoratet er i tillegg i gang med å planlegge det videre løpet for Program for digital samhandling. Her har også Direktoratet endret planer og ambisjoner, fra å planlegge hele det resterende løpet i ett, til å dele opp planleggingen i prosjekter.
– Årsaken er at vi ser at vi ikke har full kontroll på hvor vi står, vi har absolutt ikke nødvendigvis kontroll på hvilke tekniske løsninger som skal være langt der framme. Derfor fokuserer vi nå på veikartet som ligger til grunn for den videre utviklingen på kort sikt, på prosjekter som er i gang, sier Larsen.
Prioriterer pasientens legemiddelliste
Veikartet gir en oversikt over hvordan nasjonale e-helseløsninger skal utvikles. Kartet viser blant annet status og risiko for arbeidet fremover.
Det innebærer blant annet pasientens legemiddelliste (PLL), hvordan få på plass samhandlingsformer som helsesektoren trenger, og hvordan samkjøre kritisk informasjon.
– Vi er fortsatt på kortsiktige, klare behov som sektoren har, så må vi korrelere med hvilke andre prosjekter og programmer som foregår. Ambisjonene og målene ligger der, men det er vanskelig å planlegge hele den lange veien fram og i en bit. Det er som byråd Robert Steen i Oslo sier; vi må fokusere på behovene, vi må ta ett steg av gangen, sier Larsen.
– Hva betydde kritikken fra riksrevisjonen for dere?
– Vi lærte veldig mye. Det er klart at når vi står i en slik kjempeoppgave som vi gjorde og med et så stort mandat, så gjorde vi en del riktig og en del feil. Vårt mantra er tekniske komponenter ikke er svaret på alt. Det menneskelige aspektet er viktigst. Vi må ha oppmerksomhet på behov, organisasjon og juss. Teknologien er noe som muliggjør samhandling.
– Vil lytte til behov
Avdelingslederen er trygg på at direktoratet nå er på rett kurs.
– Vi har fått en del tilbakemeldinger på at det er tydelig at vi har lært en del. Det gjelder spesielt å lytte mer til behovene, å være mer opptatte av behov og mindre på løsning. Vi jobber med å sørge for at alle blir hørt, slik at vi får en bedre tilnærming. Og vi fokuserer på å legge til rette for løsninger framfor å peke på løsninger.
- Les også: Forskningsleder advarer Høie mot Akson
KS: – Et godt spor
KS har hele tiden ønsket at felles kommunal journal og digital samhandling for kommunene utenfor Midt-Norge skal styres i sammenheng, helst som ett samlet program.
Nå er avdelingsdirektør Terje Wistner for eHelse i KS fornøyd med den nye kursen til Direktoratet for e-helse.
– Vi synes vi har kommet inn en veldig godt spor nå. Men vi har vært veldig tydelig på at samhandling må forseres, man må bygge fundament før man kan samles på toppen, sier Wistner.