Nyheter

Bruker lang tid på å behandle pasientklager

Pasienter som klager på lege, sykepleier eller tannlege må være forberedt på at det kan ta flere år før klagen blir ferdigbehandlet.

Publisert

Riksrevisjonen har gått igjennom over 1000 klager hos Helsetilynet og fem fylkesleger som er de som har ansvaret for å sikre pasienters rettsikkerhet. Undersøkelsen viser at alle de fem fylkeslegene bryter myndighetenes tidsfrister for hvor lang tid det skal ta å ferdigbehandle en klage på helsepersonell, skriver Aftenposten.

Klager til Helsetilsynet - som er den endelige instansen i pasientklager - ble i gjennomsnitt liggende i 11,4 måneder. Klager til fylkeslegene ble gjennomsnittlig liggende i 7,2 måneder før det ble fattet en avgjørelse. Dette til tross for at helseministeren ga fylkeslegene pålegg om at saksbehandlingstiden ikke skal overstige seks måneder.

Samtidig er det store forskjeller mellom fylkeslegene når det gjelder hvor ofte klagene fra pasienter fører til reaksjoner. I Oslo fører bare en av ti klager til at fylkeslegen retter kritikk mot helsepersonell. I Aust-Agder og Vestfold var tallet henholdsvis 35 prosent og 30 prosent. I gjennomsnitt opplever mer enn 60 prosent av pasientene at klagene deres ikke førte fram.

Powered by Labrador CMS