Nyheter
Asker betaler klimaavgift for bilkjøring
Asker skal, som første kommune i landet, kjøpe CO2-kvoter for å kompensere for utslippene av klimagasser fra kommunens biler.
Askers bilpark, rundt 70 biler, slipper årlig ut 855 tonn CO2. Nå skal kommunen betale for forurensningen, ved å kjøpe utslippskvoter på kvotebørsen NordPool, gjennom miljøstiftelsen GRIP.
Det vil si at kommunen kjøper en utslippskvote på 855 tonn CO2, noe som koster rundt 50.000 kroner per år. NordPool kjøper så en kvote, for eksempel i et forurensende stålverk, som da mot betaling reduserer sine utslipp tilsvarende det Asker slipper ut. Dermed får Asker et klimaregnskap som går i «null».
Fornøyd ordfører
Innkjøpsrådgiver Jarle Bye i Asker forklarer at kommunen ønsket en avtale hvor de kunne få biler med minst mulig utslipp. Elbiler var ikke å oppdrive. I samarbeid med miljøstiftelsen GRIP kom kommunen og leasingfirmaet LeasePlan fram til en ordning med biler som slipper ut minst mulig CO2, og i tillegg betaler altså kommunen for det de slipper ut.
- Men det er ikke sånn at vi kjøper oss fri fra noe. Vi skal til enhver tid ha biler med minst mulig utslipp, og vi skal også tilby kurs i økonomisk kjøring, sier Bye.
At kommunen kjøper klimakvoter er ikke på bakgrunn av et politisk vedtak, men Asker-ordfører Morten Strand (H) er veldig fornøyd med sine «kreative ansatte».
- Jeg er kjempebegeistret for denne avtalen, sier Strand.
Når kommunen i tillegg til miljøgevinsten har fått en langt bedre leasingavtale økonomisk sett, har ordføreren all grunn til å være fornøyd.
Utfordrer andre
Asker søkte hjelp hos GRIP for tips til hvordan kommunen kunne få en mest mulig miljøvennlig bilpark.
- At Asker kjøper klimakvote, er helt fantastisk. Asker-avtalen inneholder fra vårt synspunkt så mange ulike elementer som er så gode, at jeg vil utfordre de største kommunene og byene til å gjennomføre noe lignende, sier Runde Drægni i GRIP.