Debatt
Ny krav til avfallsplaner
Fra i sommer gjelder nye krav til avfallsplaner og miljøsanering i byggesaker som det er viktig at kommunene kjenner til.
Kravene ble i forbindelse med innføringen av ny plan- og bygningslov flyttet fra miljølovgivningen til bygningslovgivningen. Hovedinnholdet i reglene er likt, men noen endringer er det.
1. januar 2008 ble det fastsatt landsdekkende krav i avfallsforskriften til avfallsplan, miljøsaneringsbeskrivelser og sluttrapport i byggesaker.
1. juli i år ble kravene overført til bygningslovgivningen og fastsatt i byggteknisk forskrift og saksbehandlingsforskriften. Dette betyr at disse reglene nå er en del av ordinær byggesaksbehandling. Hensikten er blant annet å samle bestemmelsene som gjelder ved gjennomføring av et byggetiltak.
Som før skal avfallsplanen inneholde en oversikt over byggavfall som forventes å oppstå i forbindelse med et byggetiltak og en plan for håndtering og disponering av avfallet. Det er kjent at bygningsmaterialer som finnes i gamle bygninger kan inneholde store mengder miljøgifter. Derfor skal det ved rehabilitering og riving i tillegg lages en miljøsaneringsbeskrivelse med planer for håndtering av farlig avfall.
For alle tiltak stilles det krav til at minst 60 vekstprosent av avfallet skal sorteres i ulike fraksjoner. Sluttrapport som dokumenterer faktisk disponering av avfallet, skal sendes kommunen sammen med søknad om ferdigattest.
Det som er nytt er at kommunen ikke lenger skal godkjenne avfallsplan og eventuell miljøsaneringsbeskrivelse før det gis igangsettingstillatelse. Men dokumentene skal naturligvis utarbeides som tidligere og kunne fremlegges ved tilsyn.
Det er innført en forskriftsfestet plikt for kommunene til å prioritere tilsyn med at avfallsplaner og miljøsaneringsbeskrivelser utarbeides og følges i en periode på to år fra og med 1. januar 2011. Det innført også sentral godkjenningsordning for prosjekterende for området miljøsanering. For utførende er det innført sentral godkjenningsordning for området riving og miljøsanering. Foretak med ønske om å ta på seg disse oppgavene i en byggesak, kan søke om sentral godkjenning hos Statens bygningstekniske etat.
Kartlegging og miljøsanering av byggavfall sikrer at farlig avfall tidlig skilles fra restavfallet og er avgjørende for å unngå spredning av miljøgifter til naturen. God sortering av ulike avfallsfraksjoner bidrar til økt ombruk og materialgjenvinning. EUs rammedirektiv for avfall stiller krav om at minimum 70 prosent av alt byggavfall som oppstår skal ombrukes eller materialgjenvinnes innen 2020. Dette kan gi behov for skjerpede krav og eventuelt nye virkemidler.
Plan- og bygningsloven inneholder en rekke sanksjonsmuligheter dersom det oppdages brudd på regelverket. Dersom bestemmelsene om avfallsplaner og miljøsanering ikke følges, kan kommunen gi pålegg om retting av ulovlige forhold, samt pålegge stans i arbeidene til pålegget er etterkommet. Det kan fastsettes tvangsmulkt for å få gjennomført gitte pålegg innen angitt frist. Overtredelsesgebyr kan også ilegges. Endelig har tilbaketrekking av ansvarsrett vist seg som et effektiv sanksjonsmiddel.