Debatt

Hommedal prestegård i Grimstad er tatt i bruk som skolegård. Hit kommer elever fra mellomtrinn og ungdomstrinn for å tilbringe en skoledag i uka borte fra klasserommet. Her lager de taco, men hjelp av miljøarbeider Even Leite Torjussen.
Hommedal prestegård i Grimstad er tatt i bruk som skolegård. Hit kommer elever fra mellomtrinn og ungdomstrinn for å tilbringe en skoledag i uka borte fra klasserommet. Her lager de taco, men hjelp av miljøarbeider Even Leite Torjussen.

Hvordan kan prestegårder brukes mot frafall i skolen?

30 av de 150 prestegårdene som Opplysningvesenets fond eier, kan egne seg som alternative opplæringsarenaer og prosjekt skolegård.

Publisert Sist oppdatert

Det gjør vondt når elever sliter med å tilpasse seg skolehverdagen, og skolens handlingsrom for å hjelpe ikke strekker til. Manglende motivasjon og mestring leder fort til utenforskap og frafall. Å tilby alternative læringsarenaer og praktisk undervisning kan gi god effekt, men hvordan griper kommunene dette an?

Foresatte forteller om barn som finner venner og ny glød for læring.

Grimstad kommune manglet et slikt tilbud. Etter vurdering av modeller og lokasjoner, valgte de å bruke Hommedal prestegård som arena for et skolegårdsprosjekt. Hit kommer elever fra mellomtrinn og ungdomstrinn for å tilbringe en skoledag i uka borte fra klasserommet med andre rammer for undervisning og innganger til læring.

– En gård inviterer til aktivitet og samarbeid, sier seniorforsker Siv Merete Kjenes i Norce Research.

Hun har fulgt oppstarten på Hommedal og forsker på tilbudet og effektene for elevene og samfunnet. Hovedkonklusjonen så langt er at tilbudet skaper mestringsfølelse, sosial utvikling og motivasjon som elevene tar med seg tilbake til klasserommet på sin ordinære skole.

Foresatte forteller om barn som finner venner og ny glød for læring. Også ordfører Beate Skretting forteller om samstemt entusiasme i kommunen for resultatene og mulighetene skolegård-prosjektet skaper.

Hommedal er én av flere prestegårder som er tatt i bruk som skolegårder etter modell fra Abildsø gård i Oslo. Forutsetninger for levedyktige skolegårder er kommunal finansiering, et driverpar som bor og arbeider på gården, med ansvar for å organisere det pedagogiske, og en stor og tilgjengelig arena.

Hommedal prestegård i Grimstad er én av flere prestegårder som er tatt i bruk som skolegårder.

Prestegårdene ligger ofte sentralt plassert, men har samtidig et avgrenset område som skaper trygge rammer og gode muligheter for elevene.

– Jeg er her for en grunn. Jeg vet ikke hva de andre er her for, men jeg vet jo at de også er her for en grunn. Det har vi til felles, sier én av elevene på Abildsø i et intervju med OVF.

Fellesskapet blant elevene fører med seg mindre utagering og atferdsutfordringer og større mulighet til å håndtere situasjoner som oppstår, og se hver enkelt elev.

Det etablerte skolegårdsnettverket er en arena for erfaringsdeling og pedagogisk utvikling. Læreplaner og mål er de samme som i kommunal skole, men her tilbys en alternativ vei.

Rundt 150 prestegårder i Norge eies av OVF, og vi ser at i alle fall 30 av dem på sikt kan egne seg som alternative opplæringsarenaer og prosjekt skolegård.

OVF er en statlig virksomhet som gjennom å utnytte sine unike eiendommer, skaper verdier og bidrar til levende lokalsamfunn over hele landet.

Flere skolegårdsprosjekter er i gang på ulike prestegårder, og flere kommuner vurderer modellen. De vel 30 prestegårdene som OVF anser som egnet, har bygninger som kan brukes til undervisning og praktisk utfoldelse, og samtidig en forpakterbolig for et driverpar.

Mange bransjer roper etter arbeidskraft, og den samfunnsøkonomiske gevinsten er stor for hver ungdom som blir reddet fra å falle ut av skolen. Avbrutt skolegang leder i stor grad til lediggang. Verdien av å legge til rette for at elever kan fullføre og bestå skolegang – gå fra skoletaper til arbeidstaker – er enorm for samfunnet og uvurderlig for den enkeltes selvfølelse og livskvalitet.

Powered by Labrador CMS