Debatt

Fra i dag er innkjøp under 100.000 kroner unntatt fra regelverket om offentlige anskaffelser. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Fra i dag er innkjøp under 100.000 kroner unntatt fra regelverket om offentlige anskaffelser. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Enklere og billigere å handle

De nye reglene som trer i kraft i dag, er et viktig skritt i arbeidet med å legge til rette for gode offentlige anskaffelser.

Publisert Sist oppdatert

Fjerning av unødvendige formalkrav gjør anskaffelser under nasjonal terskelverdi enklere for både oppdragsgivere og leverandører.

I fjor leverte Forenklingsutvalget sin innstilling til Nærings- og fiskeridepartementet med en rekke forslag til forenklinger i regelverket om offentlige anskaffelser. Målet med utvalgets arbeid var å forenkle regelverket, sikre lavere kostnader knyttet til anskaffelsesprosessen og bidra til mer effektive anskaffelser.

Allerede i dag innføres de første endringene for forenkling av regelverket. Et samlet nytt regelverk for offentlige anskaffelser i Norge skal være på plass i løpet av våren 2016. Da vil også de nye anskaffelsesdirektivene fra EU bli implementert.

Vi anser regelendringene som nå kommer, som hensiktsmessige. Blant annet vil fjerning av unødvendige formalkrav gjøre anskaffelser under nasjonal terskelverdi enklere for både oppdragsgivere og leverandører. Kontraheringskostnadene vil gå ned, og anskaffelser vil kunne gjennomføres mer effektivt.

Dette er de viktigste endringene som trer i kraft nå:

1 Anskaffelser under 100.000 kroner unntas regelverket

Oppdragsgivere vil dermed stå helt fritt til å inngå kontrakt med ønsket leverandør, uten noen plikt til å gjennomføre konkurranse eller å kontakte flere potensielle tilbydere. Departementet angir i sin begrunnelse for innføringen av unntaket at dette vil redusere rettsliggjøringen av små anskaffelser, og oppdragsgiverne vil slippe å bruke unødvendige ressurser på å avklare hvilke regler som gjelder.

Det vil imidlertid ikke være adgang til å dele opp en anskaffelse for å komme under grensen på 100.000 kroner. Gjentakende og repeterende anskaffelser vil etter vår forståelse fortsatt regnes i sammenheng hva gjelder kontraktsverdi, slik at disse anskaffelsene slås sammen for en samlet verdiberegning.

Markedet bør som hovedregel uansett undersøkes før kontrakt inngås, men undersøkelsene og metodikk bør tilpasses kompleksitet og størrelse på anskaffelsen i det enkelte tilfelle.

2 Oppheving av reglene om merking og levering av tilbud

De tidligere reglene i forskriften om registrering og tilbudsåpning, samt kravet om at tilbudet skal avgis i lukket og merket forsendelse, oppheves fra 1. juli. Heretter er regelen kun at tilbud skal avgis enten direkte eller per post, og oppdragsgiver plikter ikke å undersøke tilbudets innhold før leveringsfristen har løpt ut.

De tidligere formkravene knyttet til merking og levering av tilbud har medført mange unødvendige avvisninger av leverandører på grunn av formalfeil, og derfor en rekke kritikk mot anskaffelsesregelverket som sådan. Etter forenklingsutvalgets mening innebar disse reglene en unødvendig detaljregulering.

Reglene om tilbudsregistrering vil uansett snart være utdatert ved bruk av elektronisk konkurransegjennomføringsverktøy (KGV). Dersom det ikke er tatt i bruk elektronisk tilbudsmottak, anbefaler vi likevel oppdragsgiver å føre logger over tilbudsmottak – for å sikre kravene til dokumentasjon og etterprøvbarhet.

3 Endrete dokumentasjonskrav

Kravet om å framlegge HMS-egenerklæring bortfaller. Denne endringen medfører en hensiktsmessig forenkling, og vil fjerne en ganske unødvendig dokumentasjonsplikt for de mindre anskaffelsene. Det samme gjelder for plikten til å framlegge skatteattest, som heretter kun vil gjelde ved anskaffelser over nasjonale terskelverdier, og ikke 100 000 kroner, slik det har vært tidligere.

Dersom oppdragsgiver ønsker å stille denne type krav til leverandørene, kan slike bestemmelser inntas i konkurransegrunnlaget, men det er ikke lenger et krav i det nasjonale regelverket.

4 Dekningskjøp kan i visse tilfeller foretas uten å følge regelverket

Oppdragsgiver vil kunne foreta dekningskjøp under terskelverdiene uten å følge regelverket, dersom en konkurranse må avlyses eller det oppstår tvist som forsinker en kontraktsinngåelse. Dette gjelder uavhengig av om forsinkelsen skyldes oppdragsgiver selv eller uforutsette omstendigheter.

Tidligere har dekningskjøp måtte foretas ved å følge prosedyrene i regelverket fullt ut. Dette har ført til at det har vært foretatt en rekke ulovlige direkteanskaffelser. Denne regelen vil hjelpe oppdragsgivere som må foreta anskaffelser som haster, selv om det er forhold på oppdragsgivers side som er årsaken til behovet.

Kontrakter som inngås skal imidlertid ikke ha lengre varighet enn nødvendig, og de grunnleggende kravene i loven om offentlige anskaffelser gjelder fullt ut, slik at oppdragsgiver må sikre konkurranse der det er mulig.

5 Nye krav til lærlingordning

Oppdragsgiver vil nå kunne stille krav til lærlingordning for alle leverandører, ikke bare norske.

Videre må lærlinger benyttes ved gjennomføringen av kontrakten, dersom det først er stilt krav om lærlingordning. Det er allerede foreslått lovendringer knyttet til bruk av lærlinger som følge av regjeringens strategi mot arbeidslivskriminalitet, og bestemmelsen gjelder i påvente av disse. Det nye kravet er en innskjerping i forhold til dagens regelverk.

6 Bestemmelsene om rammeavtaler under terskelverdiene endres

Oppdragsgiver gis større fleksibilitet ved at det angis færre regler om hvordan avrop (bestilling/kjøp) på rammeavtale skal gjennomføres. Kravet til forutberegnelighet for leverandørene vil imidlertid gjelde fortsatt. Det anbefales derfor at oppdragsgiver opplyser om fordelingsnøkkelen så langt det er mulig.

Konklusjonen er at de nye og endrete reglene vil medføre enklere anskaffelser under nasjonal terskelverdi. Endringene er således et viktig skritt i arbeidet med utformingen av et regelverk som legger til rette for gode offentlige anskaffelser.

Powered by Labrador CMS