Ukas leder-intervju

Tidligere KS-direktør Trude Andresen skal lede 1.100 ansatte i sin nye jobb.
Tidligere KS-direktør Trude Andresen skal lede 1.100 ansatte i sin nye jobb.

Hårkrøll i ny lederjobb

Den ferske rådmannen i Øvre Eiker hadde ikke vært mange uker i jobben før hun måtte forsvare kommunekutt i lokalavisa.Ukas leder

Publisert Sist oppdatert

«Hjemmetjenesten får ikke lenger rulle opp damenes hår», skrev Bygdeposten nylig, og ABC Nyheter fulgte opp saken om den nær 100 år gamle hjemmehjelpsbrukeren i Øvre Eiker som reagerer på at hjemmehjelpen ikke lenger får bruke omtrent tre minutter på å rulle opp pensjonistens hår. 

– Hvordan er det å få kritikk i media som nyansatt rådmann, Trude Andresen?

Ukas leder

I spalten «Ukas leder» stiller vi kommunale ledere spørsmål om en aktuell situasjon de er oppe i og om ledelse generelt

Navn: Trude Andresen

Stilling: Rådmann i Øvre Eiker siden juni

Alder: 46

Tidligere ledererfaring: Avdelingsdirektør for innovasjon og utvikling i KS, utviklingsdirektør iKS og fagsjef for effektiviseringsnettverkene i KS, prosjektleder i Bærum kommune og prosjektleder i Arbeids- og administrasjonsdepartementet.

 

– Det må jeg bare regne med, det er en del av jobben. Vi skal iverksette vedtakene som politikerne har gjort. I dette tilfellet er det å iverksette vedtak om kutt som politikerne har vedtatt for et år siden.

– Er det en fare for at det å bestemme at hjemmehjelper ikke skal rulle opp håret til brukerne blir for omfattende detaljstyring som tar arbeidsgleden fra de ansatte?

– Det er en balansegang som vi må finne. Generelt er det viktig å snakke med de ansatte og tillitsvalgte om hva som er riktig nivå av detaljstyring. I dette tilfellet har de tillitsvalgte vært med på omstillingsprosessen hele veien.

– Hvorfor vil du være rådmann i Øvre Eiker?

– Jeg har jobbet i KS i mange år og hadde lyst til å komme meg ut i virkeligheten og jobbe med hele bredden av tjenester som en kommune er ansvarlig for.

– Hva blir den største utfordringen som rådmann?

– Det har jeg ikke helt oversikt over ennå, men som alle andre kommuner har Øvre Eiker en krevende økonomisk situasjon. Akkurat nå gir det seg mest utslag i helse- og omsorgssektoren. Der er det satt i gang en omstillingsprosess. Vi må finne balansen mellom å være effektive og omstille oss og eventuelt kutte samtidig som vi forbereder oss på framtiden og jobber med utvikling.  Det er en krevende balansegang.

– Har du noen ledelsesfilosofi?

– Jeg vil være mest mulig åpen og gi medarbeiderne mine tillit. Så må vi tåle å gjøre feil og også le på jobben.

– Du kommer fra stillingen som direktør for forsking, innovasjon og digitalisering i KS. Har du noen planer for innovasjon i Øvre Eiker?

– Nei, ikke foreløpig.  Jeg vil bruke tiden nå først og fremst på å bli kjent med kommunen. Vi skal ikke sette i gang med innovasjon bare for å sette i gang med noe. Man skal sette i gang med innovasjon fordi man har et definert problem. Jeg vil sette innovasjon på dagsordenen når jeg er kommet litt lenger ned i veien, når jeg vet hvor vi trenger nye løsninger.

Powered by Labrador CMS