Debatt

Oslo Høyre har ti krav til regjeringens kommunekommisjon

De særegne utfordringene Oslo har i kraft av å være hovedstad, er ikke reflektert i sammensetningen av kommunekommisjonen.

Det er sterkt beklagelig at det ikke er funnet plass til noen nåværende eller tidligere politikere fra Oslo i kommunekommisjonen, mener Oslo Høyre.
Publisert

Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning

Før sommeren nedsatte kommunal- og distriktsminister Kjersti Stenseng en kommisjon som skal komme med forslag til hvordan statens styring av kommunene kan bli mer fleksibel og kostnadseffektiv.

Som Oslo-politikere reagerer vi på utvalgets politiske og geografiske sammensetning.

Vi har en tydelig «bestilling» til kommisjonen i form av ti konkrete krav.

Vi har også en tydelig «bestilling» til kommisjonen i form av ti konkrete krav som vil gi større frihet til kommunene og en enklere hverdag for innbyggerne.

Det er prisverdig at Stenseng har satt ned en kommunekommisjon, men vi synes det er sterkt beklagelig at det ikke er funnet plass til noen nåværende eller tidligere politikere fra Oslo i den.

Regjeringen har oppnevnt Trondheims tidligere ordfører Rita Ottervik (Ap) og Bergens tidligere byrådsleder Monica Mæland (H).

Det er vel og bra. Men selv om Oslo har mange av de samme utfordringene som andre norske kommuner, har vi også noen særegne i kraft av å være hovedstad. Det er ikke reflektert i sammensetningen.

Vi merker oss også at LO og UNIO har fått to av de tolv plassene i kommisjonen. Det bidrar ikke nødvendigvis til innbyggerfokus og avbyråkratisering.

Kommisjonen skal levere sin første rapport innen utgangen av 2025.

Vi mener at følgende ti tiltak bør være «no-brainere» for kommisjonen:

1. La kommunen selv bestemme om det skal være tillatt med søndagsåpne butikker i hele eller i deler av kommunen, og avskaffe begrensningen på 100 kvadratmeter («Brustadbua»).

2. Gjennomføre forsøk med frikommuner, hvor kommunene gis større handlingsrom gjennom fritak fra enkelte lover og forskrifter.

3. Lage sterke insentiver for sammenslåing av mindre kommuner med mål om større fagmiljøer og bedre tjenester for innbyggerne.

4. Iverksette en pilotordning som gir Oslo et forenklet regelverk for bruksendring av næringslokaler.

5. Økonomisk likebehandling av barnevernstjenestene i Oslo med resten av landet – barnevernet i hovedstaden er underfinansiert med nær 500 millioner kroner.

6. Gjeninnføre et hovedstadstilskudd som kompenserer for deler av Oslos merkostnader knyttet til hovedstadsfunksjonen.

7. Øke avskrivingstiden for vann- og avløpsanlegg og gjøre det lønnsomt for kommuner å samarbeide om rensetiltak. Dette vil kunne få fart på gjenopplivning blant annet av Oslofjorden, uten store gebyrøkninger for innbyggerne.

8. Differensiere tilskuddene til rehabilitering og vedlikehold av idrettsanlegg slik at man bedre hensyntar storbyer og andre områder med svært høy belastning på anleggene.

9. Innføre en egen frist for statsforvalternes utsending av et komplett mangelbrev i forbindelse med klagebehandling i plan- og byggesaker. Staten skal betale hele eller deler av saksbehandlingsgebyret hvis statsforvalteren ikke ferdigbehandler klager innen fristen.

10. Staten skal kompensere kommuner og fylkeskommuner tilstrekkelig økonomisk hvis de overtar statlige oppgaver.

Powered by Labrador CMS