Nyheter
Vil fjerne begrepet «spesialundervisning»
Sidsel Werner (56) har lang erfaring fra undervisning og veiledning i tilpasset opplæring og spesialundervisning. Hun er medforfatter av boka «Men de er jo så forskjellige!» og har nylig tatt doktorgraden i spesialpedagogikk om tilpasset opplæring.
- Er det mulig for en lærer å gi tilpasset opplæring til 25-30 elever?
- Ja. Mange lærere gir mye tilpasset undervisning uten å tenke på at det er det. Tilpasset opplæring bygger på verdier om at alle elevene skal verdsettes og ha nytte av opplæringen innenfor et fellesskap. Det betyr at undervisningen må være så variert at alle får noe som treffer dem i løpet av en time, dag eller uke. Det som trengs, er at lærerne kjenner elevene og faget godt og klarer å bytte på innfallsvinkler og arbeidsmåter. Det handler ikke om ekstrem individualisering eller at alle skal få det optimale til enhver tid.
- Hvorfor tas stadig flere elever ut av klassen, tross idealene om tilpasset opplæring og inkludering?
- Noen tror det er en lettvint måte å løse problemet på. Kanskje er det også vanskelig å endre en årelang tradisjon i skolen.
- Når er det riktig å ta en elev ut av klassen?
- Man skal være veldig forsiktig. Den som tas ut av fellesskapet, mister ikke bare tilhørighet, men også mye viktig læring. Forskning fra videregående viser at de unge greier seg bedre i livet, hvis de har fått tilrettelagt undervisning i klassen enn i spesialgrupper.
- Mye spesialundervisning har ingen effekt. Hvorfor?
- Det finnes god spesialundervisning, men det varierer veldig. Hvis eleven er mye alene med lærer, blir det et innskrenket læringsmiljø. I et klasserom foregår det mye usynlig læring og herming.
- Kan retten til spesialundervisning like godt fjernes?
- Jeg ville i alle fall ha fjernet begrepet spesialundervisning, som stempler noen som spesielle. Vi fjerner ikke muligheten til spesialpedagogisk hjelp hvis vi fjerner retten til spesialundervisning. Det kan derimot utfordre skolene til å gjøre den ordinære undervisningen bedre. Vi er nødt til å ivareta de elevene som trenger ekstra hjelp. Spørsmålet er om vi er trygge på at kommunene tilfører nok ressurser, hvis vi fjerner retten.
- Noen kommuner og fylker bruker langt mindre ressurser på spesialundervisning enn andre. Hvorfor?
- Noen kan ha bestemt seg for å få til en skole som inkluderer alle. Det kan også være at noen ikke oppdager at elever strever med ting de burde fått ekstra ressurser til. Eller det kan skyldes økonomiske hensyn, men det har de strengt tatt ikke lov til.
- Regjeringen vil lovfeste forsterket opplæring i norsk og matte i småskolen. Vil det redusere behovet for spesialundervisning?
- Det avhenger av kvaliteten. Flere timer med dårlig matteundervisning hjelper ingen. Med dagens mangel på kvalifiserte lærere er det vanskelig å tenke seg at dette er løsningen. Jeg ville heller satt inn støtet på å utvikle kompetansen og utfordre praksis hos eksisterende lærere. Det er ikke gjort over natta, men det er viktig at skoleledelsen stimulerer til utvikling.
- Til sommeren legger Midtlyngutvalget fram sine forslag til endringer i spesialundervisningen. Hva ønsker du deg?
- At utvalget løfter fram betydningen av fellesskapet, også for læringens skyld.