Nyheter

Reklamerer for seg selv

TV-reklame i beste sendetid skal lokke arbeidskraft til Stavanger-regionen. Reklameavis skal gi Østfold-bygda Rømskog flere innbyggere.

- Kampen om kompetanse og hoder er så hard at vi må tenke mer kommersielt, sier Cathrine Gjertsen, kommunikasjonsrådgiver i Stavanger-regionen Næringsutvikling.

Med TV-reklame og et budsjett på flere millioner skal regionen lokke til seg arbeidskraft. 14 kommuner, næringsliv og utdannings- og forskningsinstitusjoner støtter kampanjen.

- Vi ønsker å selge det som ikke er jobbrelatert. Hvordan det er å bo og leve her. Vi trenger folk til ledige jobber, men vil vise at regionen er et er bra sted å bo, også for innflyttere, sier Gjertsen.

Den lille grensekommunen Rømskog i Østfold har bare 663 innbyggere, og innbygger tallet synker. Målet er å snu trenden, og å ha 750 innbyggere innen utgangen av 2010. Med en reklameavis i tre store østlandsaviser, i samarbeid med nabobygda Setskog, håper de å vekke interessen for Rømskog.

Kommunen må ut med rundt 75.000 kroner for reklameavisa. Ordfører Kari Pettersen (KrF) synes det er spennende å se om den kan gi minst en ny innbygger.

- Vi har kort vei til Sverige, Oslo og Gardermoen, full barnehagedekning, god skole og SFO, god eldreomsorg og billige hustomter, lokker hun.

Powered by Labrador CMS