Nyheter

Regjeringen bruker 60 millioner kroner på PR

Regjeringen bruker i år nesten 60 millioner kroner og 119 medierådgivere på å få fram sitt budskap i media.

Publisert Sist oppdatert

Det samlede PR-budsjettet for alle departementene er i år på 59,1 millioner kroner. Det er 4,4 millioner kroner mer enn i fjor, viser tall som VG har hentet inn.

Kommunal- og regionaldepartementet (KRD) bruker mest.

- Det er blitt flere redaksjoner og flere henvendelser fra journalister. Også politikernes krav om å være synlige og tilstedeværende i pressen har økt behovet for kommunikasjonsarbeid, sier kommunikasjonssjef Liv Merete Wiker i KRD.

KRD bruker i år 6,7 millioner kroner på PR-arbeid. Det er 10 prosent mer enn i fjor. Ti medierådgivere jobber heltid. Wiker tror satsingen generelt har ført til bedre service for pressen.

Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Presseforbundet mener rådgiverne er med på å «formidle og forgylle» departementenes budskap.

- Oppfatter de sitt oppdrag riktig, kan de lette informasjonsstrømmen. Men jeg er redd de av og til heller bidrar til å tåkelegge, sier Kokkvold.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS