Nyheter
Protesterer mot milliardregning
Riksveiene som skal overføres fra staten til fylkene, trenger vedlikehold for 10 milliarder kroner. - Å velte regningen over på oss, vil være i strid med loven, sier fylkesrådmann Matz Sandman i Buskerud.
Planene om å overføre 18.500 kilometer riksveier fra staten til fylkene fra 2010 gir høy temperatur i diskusjonen om ny Nasjonal transportplan for 2010-2019. Ifølge planen utgjør etterslepet på vedlikehold av disse veistrekningene drøyt 10 milliarder kroner.
Ifølge Sandman er det fare for at regningen for forfallet havner i fanget til fylkene - enten de blir som i dag eller vi får nye regioner. Men han viser til veilovens paragraf sju, som Stortinget endret på 1990-tallet for å fjerne all tvil: Veier som overføres fra ett forvaltningsnivå til et annet skal være i skikkelig stand.
- Staten må forholde seg til det Stortinget så uttrykkelig har sagt. De kan ikke velte regningen over på oss, sier Sandman til Kommunal Rapport.
Kjedereaksjon
Tidligere var det vanlig at man sluttet å vedlikeholde veier som var planlagt nedlagt eller overført mellom forvaltningsorganer, ifølge advokat Erik Gauer, som har skrevet kommentarene til «Vegloven med kommentarer».
Resultatet kunne bli at veier som ble overført til fylkene, hadde oppsprukket veidekke, mangelfullt rekkverk, manglende grøfter og rasskader.
- I stedet for å lappe på en gammel vei, bygger staten nye parseller og overfører den gamle, nedkjørte veien til fylkene. I neste omgang nedklassifiserer fylkene sine dårligste veier til kommunene, som igjen nedklassifiserer andre strekninger til privat vei, for å kunne opprettholde budsjettene. Samtidig blir kapitalverdien i veien redusert på grunn av manglende vedlikehold, påpeker Gauer.
Han forteller at praksisen utløste så mye irritasjon og raseri over hele landet at departementet til slutt måtte få endret veiloven, med nye tekniske krav. Dette skjedde i 1996.
- Store ord
Sandman mener veispørsmålet er ett av få spørsmål med virkelig substans i den forestående forvaltningsreformen - som skal gi mer folkestyre, desentralisering av makt og klar ansvarsdeling mellom forvaltningsnivåene.
- Det er mange store ord, men det meste vil bli som før. Det som vil være av substans i reformen, er i høy grad alle kilometerne med riksvei som staten planlegger å overdra til fylkene, sier Sandman.
Han tror ikke staten vil være i stand til å innhente etterslepet i vedlikehold innen utgangen av neste år og foreslår at staten oppretter et fond for å dekke fylkenes utgifter med de tidligere riksveiene.
Ingen kommentar
Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken i Kommunaldepartementet sier at overføringen av riksveier til regionalt nivå vil bli omtalt i et kommende høringsnotat.
- Når kommer dette?
- Jeg kan ikke si nøyaktig, bortsett fra at det vil skje snart. Jeg er klar over at vi har sagt dette lenge, men nå kommer det snart, sier Sandbakken.
- Er dere klar over problemstillingen at fylkene kan bli pålagt å betale for manglende vedlikehold av statlige veier?
- Vi er klar over at noen riksveier ikke holder tilfredsstillende standard, men dette kan jeg ikke kommentere videre før høringsnotatet foreligger, sier Sandbakken.