Nyheter

Ny Sp-dronning med 40 friske oljemilliarder

Når Liv Signe Navarsete krones til ny Sp-dronning fredag, har hun med seg 40 friske oljemilliarder. Men fylkene er ikke fornøyd med dryppene til riksveier.

Publisert Sist oppdatert

Den påtroppende Sp-lederen vil tøye handlingsregelen til det ytterste og investere 40 milliarder kroner i infrastruktur, utdanning og forskning de neste fire årene.

Det varslet Liv Signe Navarsete da hun mandag la fram det første utkastet til nytt partiprogram.

Mens landet bygges, skal hullene i riksveiene tettes med rentefrie lån. Det er ikke godt nok for deres nye eiere i fylkeskommunene.

Lån til riksveier

En del av løftet for infrastrukturen er å etablere en statlig låneordning for investeringer i og vedlikehold av riksveiene, unntatt stamveier, når de blir overført til fylkeskommunene i 2010.

- Senterpartiet vil innføre samme type låneordning for riksveiene som for skolebygg og kirker. Det vil gi fylkeskommunene en betydelig støtte til å ruste dem opp, sier Navarsete til Kommunal Rapport.

Fylkesrådmann Matz Sandman i Buskerud er blant mange fylkestopper som har protestert kraftig mot at staten vil overlate dem 18.500 km riksveier med en vedlikeholdsregning på 10 milliarder kroner, ifølge Nasjonal transportplan.

- Dette er jo bedre enn ingenting, som de hittil har lovet, men det er langt igjen før det er akseptabelt, sier Sandman til Kommunal Rapport.

Han sier han har mange fylker med seg i kravet om at regjeringen må erkjenne ansvaret for å sette i stand disse veiene før de overføres til fylkene, slik veiloven sier. Han mener det må skje nå i høst, i forslag til lovendringer som skal følge opp forvaltningsreformen.

- Så kan vi diskutere måter å fordele de 10 milliardene på. Da kan en låneordning være greit, men rammene til å drive veiene må være store nok til at de også dekker avdragene, sier Sandman.

Fylkesordfører Per-Eivind Johansen (H) mener en låneordning ikke er godt nok.

- Lån skal jo betales tilbake. Det eneste fornuftige er at det følger med penger fra staten til å ta igjen etterslepet på vedlikehold fullt ut, mener han.

Løft for infrastruktur

Navarsete mener vi nå har en unik mulighet til å investere langsiktig i den infrastrukturen alle ser trengs, før eldrebølgen skyller inn over oss for alvor omkring 2020.

- Konjunkturene faller som en stein i land rundt oss. Også i Norge er det nå rom for å bruke handlingsregelen fullt ut, uten at renta går opp og økonomien ødelegges, mener Navarsete.

Å ta ut 4 prosent avkastning fra oljefondet, i stedet for 3,7 prosent som i dag, vil gi 10 milliarder kroner ekstra hvert år i neste periode.

Veier, jernbane, bredere bredbånd, utdanning og forskning vil den nye Sp-lederen investere i. Med det nye programmet i hånda, vil samferdselsminister Navarsete kjempe for prosjektfinansiering i regjeringen.

- Store og viktige samferdselsprosjekter, som E39 på Vestlandet, E6 nordover og dobbeltspor Oslo-Ski, må sikres jevn finansiering gjennom hele utbyggingen. Da kan det se ut til at prosjektfinansiering med lån er den beste måten, sier Navarsete.

Powered by Labrador CMS