Nyheter

- Norske skoler reproduserer ulikhet

Bare to andre vestlige industriland investerer mer i skolesektoren enn Norge, men fortsatt er det store mangler i norsk skole, sa statsminister Jens Stoltenberg (Ap) da han onsdag møtte landets ordførere.

Publisert Sist oppdatert

I sitt foredrag «Med kunnskap skal landet bygges» sa statsministeren at en OECD-undersøkelse viser at norske elever kommer noenlunde bra ut når man måler kunnskaper i samfunnsfag og engelsk.

- Det er også en god tone i klasserommet, selv om mange lærere sikkert har sine kommentarer til det forholdet. Alle målinger oppgir et gjennomsnitt og det er hyggelig at vi får påvist lite mobbing, sa Stoltenberg.

Kvalitet og innhold

Statsministeren viste til flere undersøkelser og mente det var grunnlag for å si at norsk skole sliter med kvalitet og innhold.

- Vi scorer lavt på kunnskaper i norsk og matte. Det er såpass ille at en gruppe på rundt 20 prosent får problemer etter ungdomsskolen fordi de simpelthen leser for dårlig, sa Stoltenberg.

Kunnskapsløftet som vi startet arbeidet med allerede i år 2000 handler om å lese, skrive og regne. Vi må bli bedre, men en forutsetning er at norske elever får like mange timer som barn i andre land, sa statsministeren.

Han mente den såkalte heldagsskolen slik noen kommuner har forsøksordninger med, er en vei å gå. Gratis leksehjelp er også en måte å forbedre på, sa Stoltenberg.

Reproduserer ulikhet

Det mest urovekkende etter Stoltenbergs mening er at elevene i norske skoler oppnår resultater avhengig av hvilken hjelp de får hjemme. Elever som kommer fra hjem der foreldrene har utdannelse og kan hjelpe, oppnår gjennomgående de beste resultatene.

- På den måten reproduserer skolen sosiale ulikheter. Det er et fundamentalt nederlag for de prinsipper norsk skolepolitikk bygger på, sa Stoltenberg.

Han mente arbeidet med kunnskapsløftet måtte starte allerede i barnehagen. Skal vi utjevne forskjellene sosialt, er barnehagen det beste stedet å begynne. Jo flere barn som kan ha glede av tilbudene gjennom barnehagene, jo bedre, mente statsministeren.

Han sa det også er en nasjonal oppgave å få ned antallet elever som ikke fullfører utdanningen i videregående skoler, og håper på et samarbeid med næringslivet for å finne fram til gode løsninger.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS