Nyheter
Lærerne vil vite mer om elevene sine
Lærerne i yrkesfag i videregående skole vil vite mer om elevene de får fra ungdomsskolen. Det vil hjelpe dem til å legge undervisningen bedre til rette og unngå frafall.
Utdanningsforbundet har spurt rundt 400 lærere i yrkesfag hvorfor det blir frafall i videregående skole, og hva som kan gjøres for å redusere frafallet.
Lærerne er opptatt av at de trenger å vite mer om elevene for å kunne gi dem bedre oppfølging. De peker også på behovet for mer tid til elevene, mer kompetanse, bedre utstyr og behov for mer praksis i fagopplæringen.
Trenger kunnskap
Det heter i rapporten at det er gjort mye forskning omkring frafallet i videregående opplæring, men lærerne er i liten grad brukt som informanter. Målet med rapporten er å få fram lærernes synspunkter.
- Lærernes oppfatninger representerer ikke noe oppsiktsvekkende nytt, men lærerne har et annet fokus enn forskningsrapportene, sier leder for seksjon for videregående opplæring i Utdanningsforbundet, Ragnhild Lied.
- Lærerne er opptatt av å få til en bedre overgang fra ungdomstrinnet til videregående skole. De trenger mer kunnskap om elevene for å få mulighet til tettere oppfølging av den enkelte. I Norge har vi hatt en «blanke ark»-politikk, lærerne i videregående skole skulle ikke vite noe om elevene når de kom fra ungdomstrinnet. Nå blir dette endret ved at lærerne skal få vite om elevenes fravær. Men det er mange andre opplysninger som også er viktige for lærerne, blant annet for å vite noe om elevens motivasjon, sier Lied.
Praktisk
Lærerne peker i undersøkelsen på at elevene ikke får tilstrekkelig veiledning om valg av fag og yrke. Rådgiverressursene må økes. Dessuten må utdanningen bli mer yrkesrettet, mener lærerne.
Samtlige lærere ønsker mer tid til den enkelte elev. Lærerne peker også på at det er et stort behov for kompetanseheving. Flere lærere ønsker muligheter for å hospitere i bedrifter. Mange framhever at de har et godt samarbeid med bedrifter nå også, men ønsker seg etablerte samarbeidsarenaer mellom skole og bedrift.
Lærerne trekker også fram behovet for å kunne koble teori og praksis bedre. De etterlyser bedre rammevilkår for å kunne drive praktisk opplæring, og det pekes på at utstyret som brukes i den praktiske delen av yrkesfagene ikke er bra nok.
Motivasjon
Lied sier at mange lærere er opptatt av problemet med frafall i yrkesfagene.
- Det er en stor utfordring å få til et godt læringsmiljø i en klasse hvis du har flere elever som mangler motivasjon for den utdanningen de har valgt. Læreren ser også at en del elever mangler grunnleggende kompetanse, men har ikke tid til å følge dem tett nok opp. Jeg tror at det er viktig å prioritere tiltak som kan bedre den situasjonen, sier Lied.
Rapporten vil nå bli oversendt departementet og andre samarbeidspartnere og være med og danne grunnlag for diskusjonen om frafall. Utdanningsforbudet vil også se på om det er deler av rapporten som det er grunnlag for å følge spesielt opp.
(©NTB)