Nyheter

Kunnskapsløftet preget av papegøyeprat

Formuleringene i Kunnskapsløftet er preget av tomme fraser og lite konkrete læreplaner, konkluderer Pedagogisk forskningsinstitutt i en rapport.

Instituttet gir reformen knusende kritikk og skriver følgende: «Det kan til tider minne om papegøyespråk, med tomme fraser som gjentas og gjentas. Dokumentene vitner om lite selvstendig tenkning innenfor utdanning og opplæring», ifølge Aftenpostens gjengivelse.

Instituttet har sett på hvilke mål og strategier som er formulert i dokumenter på ulikt nivå, fra Kunnskapsdepartementet, via Utdanningsdirektoratet og fylkesmenn ned til kommunene. Dokumentene preges i stor grad av lite konkret veiledning til lærerne om hvordan de skal endre undervisningspraksis. Handlingsrommet blir for stort.

Kritikken overrasker ikke kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell. Han har fått klare signaler om dette ved sine skolebesøk.

- Mitt inntrykk er at det er behov for mer støtte og oppfølging til skolene når de setter Kunnskapsløftet ut i livet. Det stilles store krav til skolens ledelse når lokale læreplaner skal lages. Dette er den første evalueringen av dokumentene, forskeren har ikke vært i klasserommet hvor undervisningen foregår, sier Solhjell til Aftenposten.

Nestleder i Utdanningsforbundet, Per Aahlin, er ikke nådig i sin kritikk.

- Dette er en ganske klar kritikk, for å si det forsiktig. Verken kommunene eller Utdanningsdirektoratet har gjort jobben for å gjøre skolene i stand til å implementere Kunnskapsløftet.

Skrevet av: Eli Kristine Korsmo

Powered by Labrador CMS