Nyheter

Kastet seg ut i heldagsskolen

SKEDSMO: Elevene ved Asak skole i Skedsmo har kastet seg ut i heldagsskolen regjeringen drømmer om.

Publisert Sist oppdatert

Med kjøttpølse i magen og badehette på hodet skjerper de appetitten på mer kunnskap.

- Jeg synes det er veldig gøy å være på skolen. Vi skriver mye, og det synes jeg er gøy. Og så liker jeg å leke med vennene mine, forteller Nikoline Løseth Moland (8) til Kommunal Rapport.

- Og så får du mat her, varm mat til og med?

- Ja, men fisk liker jeg ikke helt, da.

Elevene på Asak skole har én time lenger skoledag enn det som er vanlig i småskolen. De har ikke faste friminutter eller spisefri heller, men to skoleøkter med en lang midttime imellom.

SFO-ansatte har hovedansvar for midttimen, som brukes til matservering og «fysisk fostring» eller frilek. Siden midttimen er obligatorisk og gratis, er SFO-prisen ved Asak skole redusert med 700 kroner. I stedet betaler de 155 kroner måneden for å få mat hver dag. Det er frivillig, men ingen elever har takket nei.

Anne-Ma Rinnan Austlid er inspektør med linjelederansvar for både SFO og skole for 1.-4. trinn. Hun er veldig fornøyd med den nye skoledagen, som ble innført som et forsøksprosjekt i fjor høst ved to skoler i Skedsmo.

- Vi ønsket å gi ungene mer tid til bevegelse og frilek. Det ser vi effekten av nå. De er blitt mer opplagte til den andre skoleøkten. Det er også blitt mer samarbeid mellom skole og SFO.

Austlid har nettopp spurt foreldrene hva de synes. Alle unntatt én sier seg «helt enig» i at prosjektet bør videreføres.

Og det skal det, har Skedsmo-politikerne bestemt. To nye skoler innfører samme modell til høsten. Målet er å innføre heldagsskole i alle kommunens ti barneskoler i løpet av noen år. Elleve skoler i Oslo har gått i gang med lignende forsøk.

- Vi foregriper statlig reformpolitikk, sier Helge Dulsrud, sektorsjef for undervisning i Skedsmo.

Han ser flere gode grunner til å utvide de minstes skoledag.

- Staten har signalisert at skolen må ta mer ansvar for elevenes kosthold og fysiske fostring. Dessuten har de siste års utvidelser av skoledagen gått ut over kvaliteten i SFO. Det er blitt vanskeligere å rekruttere kvalifisert personell til stadig mindre deltidsstillinger. Det var behov for å tenke nytt, for å sikre kvaliteten i SFO og gi elevene en mer helhetlig skoledag.

Dulsrud mener erfaringene fra forsøket er utelukkende positive: Elevens læringsmotivasjon har økt. Lærerne får mer avlastning, og SFO-ansatte får et mer interessant arbeid.

- Men det er en dyr reform. Den koster 1,2 millioner kroner per skole, og vi får ikke fem øre utenfra. Men vi utvider likevel.

Bemanningen ved Asak skole er styrket med 1,5 årsverk SFO-ansatte i prosjekttiden. Det er en forutsetning, fastslår Austlid.

Klokken er elleve og elevene på tredje trinn kaster seg over dagens rett: Makaroni og kjøttpølse. Noen sluker sin tredje porsjon, før de skynder seg ut for å leke i det fine vårværet. Men de rekker knapt å få sleng på hoppetauet før de må inn og skifte. Dagens fysiske fostring skal foregå i svømmehallen.

Vel uti vannet får de boltre seg som de selv vil. På bassengkanten sitter Tilde Davidsen og ser på.

- Jeg hadde ikke med badehette. Jeg ville ikke bade heller. Jeg pleier alltid å fryse.

- Det hender noen blir sure når vi henter dem på fotballbanen, for at de skal gjøre det vi sier. Men jeg har inntrykk av at elevene liker å ha fysisk fostring, sier lærer Espen Kaspersen.

Våt i håret kommer Nikoline Løseth Moland ut i den skarpe vårsola. Vi spør hvordan hun liker heldagsskolen. Den er grei, synes hun.

- Kan jeg gå og leke nå, spør hun brått.

Da roper læreren inn til ny skoleøkt. Men i dag skal de være ute. Først skal de lese litt. Så skal Nikoline få leke.

Powered by Labrador CMS