Nyheter

Heldagsskole i løpet av neste stortingsperiode

Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) vil bruke 6 til 8 milliarder kroner på en reform som skal utvide barnas skoledag.

Publisert Sist oppdatert

- Det er fullt ut realistisk å gjennomføre utvidet skoletilbud i løpet av den neste stortingsperioden. Det bør være klart når det siste forslaget til statsbudsjett for 2013 legges fram, sier kunnskapsminister og nestleder i Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell.

Han anslår at reformen vil koste et sted mellom 6 og 8 milliarder kroner, alt etter hvor omfattende den blir.

- Det blir en stor reform, men langt mindre enn barnehagereformen, konstaterer han.

Lærertilgang

Solhjell understreker at lærerrekrutteringen vil være med på å avgjøre hvor raskt reformen kan gjennomføres og hvor omfattende den vil bli.

- Vi må ta det i det tempoet tilgangen på lærere tillater, sier Solhjell.

Kunnskapsministeren sier at bildet som er skapt av at det blir obligatrisk skole fram til klokka 5 om ettermiddagen er feil. Fra første til fjerde klasse vil skoledagen bli rundt to timer lengre, men at det ikke vil merkes så mye fordi de fleste elevene i dag også deltar i skolefritidsordningen (SFO). SFO skal, ifølge statsråden, være en integrert del av skoledagen.

Som et første skritt vil SV innføre gratis kjernetid i SFO og legge kjernetiden inn i skoledagen. For resten av tiden elevene er i SFO vil SV innføre makspris.

Vil hindre sosial ulikhet

I sin tale til landsmøtet lørdag la Solhjell vekt på at den norske skolen i dag bidrar til å skape sosial ulikhet. Derfor vil SV øke ressursene de første skoleårene for å sikre at alle elever lærer seg å lese, skrive og regne.

I SV-skolen er tilrettelagt undervisning, leksehjelp på skolen og større vekt på ikke-teoretiske ferdigheter viktig for at heldagsskolen skal bekjempe sosial ulikhet i utdanning.

- Det er kritisk at nesten én av fem elever går ut av grunnskolen uten å kunne lese og skrive godt nok. Det handler ikke om analfabetisme, men at elevene ikke skjønner meningen med det de leser, sa han.

Han sa at det også er kritisk at én av tre elever ikke fullfører videregående skole.

- Dette er et sosialt spørsmål. Vi har ikke klart å utjevne forskjellene slik målet har vært med skolen, slo kunnskapsministeren fast.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS