Nyheter

Fortsatt bom gir sykkelsti

Hvalerbommen blir stående rundt to år lenger enn planlagt, for å skaffe penger til utbedring av en vei og ny sykkelsti.

Publisert Sist oppdatert

Etter at Hvalertunnelen var nedbetalt i 2006, ble bommen stående for å finansiere nye prosjekter.

Det koster nå bare 20 kroner å passere den røde sjøbubommen på Bukkholmen, og så billig er det lenge siden det var å kjøre inn i hyttekommunen på Østfold-kysten.

Fastboende og hytteeiere på Hvaler har betalt bompenger i to omganger siden 1970. Først skulle fastlandsforbindelsen finansieres. Den var nedbetalt i 1977. I 1990 kom Hvalertunnelen, med bom, som ga forbindelse til den østre delen av kommunen. Nå betaler man bompenger til utbedring av den smale og svingete landeveien fra Bratte Bakke til Utgårdskilen. Her ferdes mange barn på vei til skolen, og snart får de sykkelsti.

Hvaler består av over 300 øyer og skjær, men de fleste bor på fire store øyer. Bare den ene store øya, Vesterøy, får nyte godt av pengene som samles inn fra bommen i dag. Et flertall av både fastboende og hyttefolk kommer ikke til å bruke strekningen som skal utbedres, og det har vært én av innvendingene mot fortsatt bompengeinnkreving ved kommunegrensa.

Da Hvalertunnelen sto ferdig i 1989, ble bommen plassert foran tunnelåpningen. Bommen var den gang en av Norges dyreste, med en pris på 150 kroner per passering for privatbiler. Trafikkgrunnlaget ved passeringspunktet var lite, og mange snudde ved tunnelåpningen når de hørte prisen. Bomselskapet fikk betalingsproblemer etter noen år.

Etter intense diskusjoner ble det bestemt at bommen skulle flyttes til kommunegrensa på fastlandsveien, der den står i dag. Sommeren 2009 skal veiutbedringen og sykkelstien være nedbetalt.

Ordfører Paul Henriksen (Ap) kaller videreføring av bomstasjonen «en kommunal dugnad for bedre trafikksikkerhet».

Powered by Labrador CMS