Nyheter
Bystyret i Oslo vedtok «Reklame, ja takk»
Bystyret i Oslo vil at bare de som sier ja takk til uadressert postreklame, skal få det i postkassene sine.
Etter forslag fra Venstre vil bystyrets flertall speilvende dagens ordning for reservasjon mot uadressert postreklame, «Reklame, nei takk». Isteden vil bystyret innføre en ordning der man aktivt må gi beskjed om at man ønsker reklame i postkassa, «Reklame, ja takk».
Bergen kommune har tidligere gjort et tilsvarende vedtak. Stortinget skal behandle forslag til ny markedsføringslov, og vedtakene i landets to største byer kan bli en del av saksbehandlingen.
Stortinget kan bestemme at en slik ordning skal gjelde i hele landet eller om det skal bli en forsøksordning i Oslo og Bergen.
Fremskrittspartiet stemte imot forslaget.
I onsdagens vedtaket heter det, ifølge en pressemelding fra Oslo Venstre, at Oslo kommune ber om at departementet i sitt forslag til ny markedsføringslov foreslår en lovendring som speilvender dagens praksis. Dersom loven ikke endres, ber bystyret i Oslo byrådet ta initiativ overfor regjeringen for å få til en forsøksordning i Oslo med «Reklame, ja takk».
(©NTB)