Nyheter
10 millioner for å lokke hjemmesitterne
En informasjonskampanje til 10 millioner kroner skal lokke hjemmesittere og førstegangsvelgere til valglokalene 10. september.
Tirsdag lanserte Kommunal- og regionaldepartementet sin informasjonskampanje for kommunestyre- og fylkestingsvalget 10. september. Den vil bli å finne på internett denne uken, og på flere TV-kanaler og kino fra og med neste uke.
I midten av august skal alle husstander motta informasjonsbrosjyrer om valget, og rundt 40.000 førstegangsvelgere vil få en påminnelse via sms.
- Mangel på informasjon skal i år ikke være noen årsak til at folk lar være å stemme, lover kommunal- og regionalminister Åslaug Haga (Sp), men innrømmer samtidig at hun er bekymret over den synkende valgdeltakelsen.
Valgdeltakelsen ved kommunevalget i 2003 var 59,0 prosent. Det var den laveste deltakelsen siden 1922.
- Det er ingen gunstig utvikling. Vi har en ambisjon om at valget skal speile folks holdninger, men det gjør vi neppe gjennom en så lav valgdeltakelse, sier Haga.
Årets informasjonskampanje, som er utarbeidet i samarbeid med Dinamo, består blant annet av filmsnutter og valginformasjon oversatt til engelsk, tyrkisk, russisk, somali, vietnamesisk, arabisk, farsi og urdu.
Nytt av året er det at alle må ha med legitimasjon når de skal stemme. Det gjelder både ved forhåndsstemming og på selve valgdagen.
Forhåndsstemming er mulig fra 10. august til 7. september.
(©NTB)