Ronald Wærnes (Sp), fylkesråd for økonomi og kultur i Troms og Finnmark, synes Troms taper for mye i det nye forslaget til inntektssystem.

Ronald Wærnes (Sp), fylkesråd for økonomi og kultur i Troms og Finnmark, synes Troms taper for mye i det nye forslaget til inntektssystem.

Foto: Helge Rønning Birkelund, FriFagbevegelse
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Fylkesråd: – Hvorfor skal det være så stor forskjell på Troms og Finnmark?

Finnmark er en vinner og Troms en taper i ekspertutvalgets forslag til nytt inntektssystem for fylkeskommunene. Fylkesråd Ronald Wærnes (Sp) varsler reaksjoner.

Fredag la et ekspertutvalg fram til dels radikale forslag til ny fordeling av de fylkeskommunale inntektene på rundt 90 milliarder. Forslaget skal gjelde fra 2024 da vi har 14 fylkeskommuner, mot dagens elleve.

Fylkespolitikere landet rundt har så vidt begynt å studere forslaget. Flere vi var i kontakt med ville vente før de sier noe. Men i ukas podkast har vi fått noen reaksjoner.

Ekspertutvalgets samlede forslag til nytt inntektssystem vil gi både vinnere og tapere.

– Dagens Viken og Finnmark vil komme godt ut, mens Rogaland, Nordland og Møre og Romsdal vil komme dårligere ut, sa utvalgsleder Trond Erik Lunder under framleggelsen.

Den største endringen er at kriteriet for buss, bane og båt er slått sammen til én samferdselsnøkkel.

Ronald Wærnes (Sp) er fylkesråd for økonomi og kultur i Troms og Finnmark fylkeskommune. De har ikke fått satt seg så grundig inn i detaljene, men ser at Finnmark vil gå 90 millioner kroner i pluss med det nye forslaget, mens Troms vil gå 116 millioner i minus.

– Dette synes vi er veldig bemerkelsesverdig, og for Troms blir det nesten umulig. I sin første fireårsperiode har Troms fylkeskommune en dårlig prognose økonomisk, så dette kan vi ikke godta, sier Wærnes.

På det blide Sørlandet, derimot, er de nettopp det – svært bilde og fornøyde med forslaget. Fylkesordfører Arne Thomassen (H) i Agder håper det blir vedtatt.

– Dette ser bra ut for vår del, mye bedre enn da det var elleve fylker. Vi får god uttelling for lærlinger og er fornøyd med den nye modellen for fylkesveier, sier han.

I og med at dette er et nullsumspill, håper han at fylkeskollegaene rundt om i landet kan se at nå er det Agders tur.

Fylkesordfører Even Alexander Hagen (Ap) i Innlandet synes forslaget ikke ser så aller verst ut for hans fylke. Men heller ikke her har de rukket å dykke ned i detaljene.

– Jeg er fornøyd med at kriteriene for tildeling til fylkesvei skal endres fra antall innbyggere til kilometer vei og vedlikeholdsbehov. Vi er landets største eier av fylkesveier, sier han.