Nyheter
Utvalg vil ha bedre tilbud til førskolebarna
Dagens barnehager i Norge sikrer ikke alle barn et godt systematisk, pedagogisk tilbud. 10-15 prosent av barna bør kartlegges for å endre på det.
Det er en av konklusjonene i en utredning kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) fikk overlevert fredag ettermiddag. Loveleen Rihel Brenna, som også er leder for Foreldreutvalget for grunnopplæringen, har ledet utvalget som kommer med en rekke forslag om hvordan dagens barnehagetilbud kan styrkes for barn i førskolealder.
– Vi mener 10-15 prosent av barnehagebarna befinner seg i en gråsone der de bør kartlegges og observeres. Dette er barn med definerte og potensielle problemer som må sikres et godt, tilpasset tilbud, sier Brenna til NTB.
Hun understreker at norsk førskole holder jevnt god kvalitet, men at den kan bli enda bedre.
Utredningen fra utvalget vil bli sendt på offentlig høring i løpet av høsten. I etterkant av høringen vil det bli besluttet hvordan forslagene til tiltak skal følges opp.
Krav og rammer
Utvalget foreslår en rekke krav og endringer i rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver. Blant annet må det bli tydeligere krav til progresjon i barns læring og utvikling, det må settes mål for hva det enkelte barn skal utvikle av basiskompetanse og det må settes mål for barnehagens arbeid med lek, omsorg og sosial kompetanse. Det må også stilles krav om balanse mellom formelle og uformelle læringssituasjoner i barnehagen, og det må tydeliggjøres hva innholdet i de skoleforberedende aktivitetene skal være.
– Utredningen inneholder mange spennende innspill. Noen vil nok se på det som litt kontroversielt at det ytres ønske om økt kartlegging av noen barns utvikling, men det er en debatt vi tåler, sier Kristin Halvorsen.
Mer utdanning
Et annet konkret krav er at minst 50 prosent av de ansatte i barnehagen må ha førskolelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning.
– Det er en betydelig økning fra dagens nivå, som er en andel på omkring 33 prosent. Men hvorfor skal vi ikke ha høye mål? Dette er de minste barna, de som kanskje trenger denne kompetansen aller mest og som ikke kan kjempe for seg selv, sier Brenna.
Halvorsen ser på rapporten som et kraftig innlegg i diskusjonen om hvor lista skal ligge for ambisjonene for barnehagens innhold og kvalitet.
– På den ene siden er vi veldig fornøyd med at andelen barnehageansatte med utdanning fremdeles er en tredel, selv etter den omfattende utbyggingen de senere årene. Samtidig er kravet om at kvaliteten og kompetansen i barnehagene må økes i tråd med mine egne prioriteringer.
Svak utdanning
Men å gi flere ansatte utdanning har liten verdi hvis ikke utdanningen er god nok. For knapt to uker siden viste en evaluering av førskolelærerutdanningene at kvaliteten i dag ikke er helt slik den burde være. Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) konkluderte med at førskolelærerutdanningen i Norge holder mål, men at variasjonene er store.
– Førskolelæreren er barnehagens viktigste ressurs. Det er avgjørende at utdanningen gir dem kompetanse til å gjøre barnehagen til et sted hvor barna kan lære og utvikle seg. Vi må ta tak i utfordringene og skape en utdanning for framtidas barnehage, sier kunnskapsminister Halvorsen.
(©NTB)