Nyheter

To av ti nye lærerårsverk går til undervisning

Norske elever må betale for at lærerne blir eldre og får redusert undervisningsplikt. Åtte av ti nye årsverk i barneskolen går til andre ting enn undervisning.

Publisert Sist oppdatert

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) sa seg fredag fornøyd med at antall lærerårsverk i skolen øker, men mente økningen på 785 lærerårsverk i grunnskolen som helhet burde vært større.

Langt det meste av økningen av lærerårsverkene spises opp av andre ting enn undervisning for elevene. Ferske tall fra Utdanningsdirektoratet viser at bare 17 prosent av de nye årsverkene som er tilført barnetrinnet i skoleåret 2009-2010, går til undervisning. Resten spises opp av andre oppgaver.

Barnetrinnet er tilført 504 nye lærerårsverk. Men hele 417 av disse nye årsverkene går til andre formål enn undervisning.

Lærerne blir eldre

Totalt er er det nesten 12 prosent av lærerårsverkene i barneskolen som går til andre formål enn undervisning, ifølge Utdanningsdirektoratets ferske GSI-tall (Grunnskolens informasjonssystem).

– Dette viser at norske kommuner ikke har brukt pengene som er bevilget over statsbudsjettet til å styrke undervisningen i skolen. Kommunene tar ikke høyde for at lærerne blir eldre og får redusert undervisningstid. Dermed øker andelen av lærerårsverk som går til andre ting enn undervisning, sier seniorrådgiver i Undervisningsforbundet, Paul Erik Karlsen til NTB.

Tar ikke høyde

De siste fem skoleårene har antall lærerårsverk på barnetrinnet økt med 2.688 til 32.266 ifølge GSI-tallene. Dette er en økning på 7,95 prosent.

Årsverkene som går til undervisning har økt med 4,76 prosent de siste fem årene, mens økningen i årsverkene som går til andre ting enn undervisning er på 40,67 prosent i samme periode, viser beregninger NTB har gjort.

– Til tross for at kommunene er klar over hvordan senioravtalene slår ut, tar de ikke høyde for dette i sine budsjetter. De fortsetter på samme nivå. Dette fører til at mange kommuner ligger helt på grensen i forhold til opplæringsloven, sier Karlsen.

Øker timetallet

Det regnestykket som ikke går opp, er ifølge Karlsen at elevenes undervisningstimetall er økt ved en flere anledninger de siste årene, uten at lærerårsverk til undervisning øker tilsvarende. Kommunale grunnskoler burde ifølge Utdanningsforbundets utregninger blitt tilført 1.037 nye årsverk i fjor for å holde tritt med timetallsøkningen. Men den faktiske veksten var da på 636 årsverk, hvorav 106 gikk til undervisning.

– Regjeringen har et problem. De har mange gode ønsker for skolen. De bevilger midler over statsbudsjettet til gode tiltak, men kommunene følger ikke opp, sier Karlsen. (NTB)

Powered by Labrador CMS