Nyheter

Systematikk og oppfølging gjør skolen god

Systematikk og oppfølging fra kommunen kjennetegner alle skoler med gode resultater.

Det viser en rapport laget av PricewaterhouseCoopers (PWC) på oppdrag for KS, der det ble blant annet ble tatt utgangspunkt i resultatene på nasjonale prøver.

PWC og KS advarer mot å trekke bastante konklusjoner på bakgrunn av rapporten, som ikke går i dybden av materialet. Noen kjennetegn har PWC likevel klart å identifisere, ifølge Eva Lian, leder for KS Utdanning.

- Kommuner som ønsker å sette søkelys på elevenes resultater, kommer langt med systematisk oppfølging. I den forbindelse er kartleggingsprøver, nasjonale prøver og eventuelt andre prøver kommunen velger å gjennomføre, viktige.

Tre tydelige felles kjennetegn er at skoleeierne for det første systematisk overvåker og analyserer resultatene fra de nasjonale prøvene og andre kartleggingsprøver. For det andre følger skoleeierne opp disse resultatene i dialog med enkeltskolene. For det tredje har skoleeier eller enkeltskoler iverksatt systematiske, faglige utviklingstiltak for å oppnå bedre resultater.

Samtidig understreker PWC at de også fant disse kjennetegnene ved skoleeiere og skoler som ikke fikk like gode resultater. Flere av skoleeierne oppga sosioøkonomiske forhold som viktige faktorer.

- Dersom det er mulig, ønsker vi å se nøyere på hva som kjennetegner kommuner og fylkeskommuner som får gode resultater. Det er viktig at vi får kunnskap om hva som gjør en skoleeier og en skole bra, slik at vi kan lære av hverandre, sier Lian.

Målselv er en av kommunene hvor elevene gjorde det bra på de nasjonale prøvene. Særlig i engelsk utmerket elevene seg.

- Vi har ikke gjort noe særskilt, men har jobbet jevnt godt over flere år og hatt god stabilitet. Vi har dyktige folk på plass, både blant lærerne og på ledersida. Samtidig jobbes det seriøst med kvalitetssikring, kommenterer Erik Myre, avdelingssjef for kultur og opplæring.

Skrevet av: Eli Kristine Korsmo

Powered by Labrador CMS