Nyheter
Svak datakompetanse i norsk skole
Elever i norsk skole bruker mindre tid på data enn for to år siden. IKT er ikke bra nok integrert i undervisningen, viser en ny undersøkelse.
Norske elever får ikke tilstrekkelig datakompetanse gjennom skolen, viser en undersøkelse gjort av ITU Monitor.
Niende skoletrinn har de svakeste resultatene, både blant elever og lærere. Her bruker kun 20 prosent av elevene datamaskinen mer enn fire timer i løpet av skoleuka, viser undersøkelsen.
Grunnskolen ligger langt etter videregående når det gjelder å integrere IKT i undervisningen, og sammenlignet med en tilsvarende undersøkelse fra 2007 har forskjellen har økt.
- Elevene lærer mindre i fagene, og vi risikerer at en stor andel av elevene står uten digitale basisferdigheter når de kommer på videregående. Vi ser også at mangelfull digital kompetanse bidrar til å forsterke sosiale skjevheter mellom dem som har og ikke har datamaskin hjemme, sier prosjektleder for ITU ved Universitetet i Oslo, Vibeke Kløvstad.
Undersøkelsen viser at lærerne har blitt flinkere til å bruke datamaskinen i planleggingen av undervisningen, men at lærernes datakompetanse likevel er for dårlig.
(©NTB)