Nyheter
Stor misnøye med ny eksamensform
Den nye formen for norskeksamen for 10.-klassinger skaper misnøye, både hos rektorer og elever.
Tidligere hadde elevene en dag med eksamen i hovedmål og en med sidemål. Nå er eksamenene slått sammen til å gjennomføres på en dag med to tekster. Flere skoler i landet melder om overraskende karakterdumping.
- Resultatene var overraskende og markant dårligere. Elevene er frustrerte, sier rektor Johnny Tindvik i Marikollen skole i Bergen til Bergens Tidende.
Mange legger skylden på den nye eksamensformen, og fylkesmennene rundt i landet kan nå vente seg en rekke klager på eksamensresultatene.
- Det var sinnssykt rare resultater. Jeg skjønner ingen ting, sier rektor Ida Nordstrand på Majorstua skole, som knytter resultatene til eksamensformen.
- Klag! Er hennes oppfordring til elevene.
Mange elever Bergens Tidende har vært i kontakt med vil klage, og deres innspill kan bli fanget opp av Utdanningsdirektoratet.
- Vi er veldig klar over at dette var en ny eksamensordning. Både statsråden og direktoratet har vært klare på at vi skal følge opp resultatene, sier avdelingsdirektør Siv Hilde Lindstrøm i Utdanningsdirektoratet.
Direktoratet skal gjennomføre en spørreundersøkelse om årets eksamen. Men eksamensformen er ikke i seg selv et grunnlag for å endre karakter.
(©NTB)