Nyheter
Starter prosjektet Den naturlige skolesekken
Prosjektet Den naturlige skolesekken skal i løpet av januar starte ved ni grunnskoler i Nordland, Aust-Agder, Akershus og Oslo.
Direktoratet for naturforvaltning (DN) og Utdanningsdirektoratet har invitert til et møte 7. januar, der representanter for skolene og flere miljøorganisasjoner skal drøfte innholdet og gjennomføringen av dette pilotprosjektet.
Målet er formulert slik på prosjektets nettsted: «Den naturlige skolesekken skal bidra til å utvikle nysgjerrighet og kunnskap om naturen, og medvirke til økt bevissthet om bærekraftig utvikling og økt miljøengasjement hos elever og lærere i grunnskolen.»
Natur- og miljøvern
Videre heter det at Den naturlige skolesekken skal legge til rette for at elever får økt kunnskap om helse og livsstil, natur og miljøvern både i et etisk, samfunnsmessig og naturvitenskapelig perspektiv.
Statsrådene Bård Vegar Solhjell (SV) i Kunnskapsdepartementet og Erik Solheim (SV) i Miljøverndepartementet lanserte prosjektet 30. oktober i år på Lutvann skole i Oslo, den ene av de ni skolene som skal være såkalte pilotskoler.
Den naturlige skolesekken er et samarbeid mellom Miljøverndepartementet og Kunnskapsdepartementet, etter forslag fra Norges Naturvernforbund. De to departementene bevilger henholdsvis 5 millioner kroner og 1 million kroner på budsjettet for 2009.
Etter planen skal det ved skoleårets slutt foretas en evaluering, som trolig vil være avgjørende for om dette skal bli et landsomfattende undervisningstilbud, får NTB opplyst.
Lag en natursti
Innholdet i Den naturlige skolesekken skal drøftes på møtet 7. januar, sammen med organisasjoner som Norges Naturvernforbund, Friluftrådenes landsforbund, Norsk leirskoleforening, Norges Jeger- og Fiskerforbund og Samarbeidsrådet for biologisk mangfold (SABIMA).
Nettstedet inneholder eksempler på undervisningsopplegg og aktiviteter. Der går det fram at elevene kan bli utfordret til å lage en natursti eller en utviklingsplan for skolens nærområde. Andre stikkord er lek og lær om landskap og arealer, forskerspirer undersøker trær, uteleker og jakten på bokstaver og tall i naturen.
(©NTB)