Nyheter
Sosial bakgrunn stor betydning for skolen
Hvem foreldrene dine er, hvor du bor og hvilken sosial bakgrunn du har, betyr mer og mer for resultatene dine på skolen. Økonomisk status spiller også en viktig rolle.
Det er en av konklusjonene i en ny rapport fra Nordisk ministerråd som sammenligner resultatene av den siste PISA-undersøkelsen i de nordiske landene.
- Målet om et rettferdig skolesystem og en skole som kompenserer for manglende sosioøkonomiske ressurser, ser ut til å være langt unna, heter det i rapporten, som legges fram på en konferanse i Reykjavik denne uka.
Forfatterne mener det er stor grunn til bekymring på dette området.
- Faktisk ser det ut til at utviklingen går i motsatt retning i flere land, skriver de.
Fellestrekk
Blant de nordiske landene ligger Sverige i front med hensyn til reformer av utdannelsessystemet, mens Finland vurderes å være to år foran de andre landene hva resultater og innlæring angår.
Til tross for store forskjeller mellom landene, konkluderer rapporten også med at det er mange fellestrekk i de nordiske elevenes måte å svare på PISA-testen på. Når man går igjennom hvert enkelt spørsmål, skiller de nordiske landene seg klart fra alle de andre landene i undersøkelsen.
- Det kan delvis skyldes språklige forhold, men også dype historiske og kulturelle fellestrekk, sier en av rapportens forfattere, Svein Lie, ved Universitetet i Oslo.
Det gjelder særlig de tre skandinaviske landene Sverige, Danmark og Norge.
- Samarbeid viktig
PISA-undersøkelsen har hittil blitt gjennomført tre ganger - i 2000, 2003 og 2006. Islands undervisningsminister Katrín Jakobsdóttir sier de nordiske landene samarbeider om undersøkelsene fordi de har mye å lære av hverandre.
- Vi kan formidle til hverandre fordi vi står på like fot. Det er nettopp her styrken i det nordiske samarbeidet ligger, og PISA-undersøkelsene er et godt eksempel på dette, sier Jakobsdóttir.
PISA-undersøkelsen fra 2006 hadde spesielt søkelys på naturvitenskap. De to tidligere PISA-rapportene fra 2000 og 2003 konsentrerte seg primært om henholdsvis leseferdigheter og matematikk.
(©NTB)