Nyheter

Skolen presser alle elevene til å bli norske

- Enhetsskolen undertrykker etniske minoriteters språk og kultur. Gjennom skole-systemet blir minoritetene utsatt for et assimileringspress som skaper skoletapere, sier dosent Joron Pihl.

Mange fremmedspråklige elever får en undervisning i grunnskolen på et språk de ikke forstår.

- Hvis skolen skal ha en identitetsskapende funksjon og evne til å motivere barn, må barn kjenne seg igjen i det de møter i skolen, mener Phil, som er dosent i flerkulturelle utdanningsstudier ved Høgskolen i Oslo.

Phil mener staten er i ferd med å gjenta overfor minoriteter med innvandrerbakgrunn de feil som ble gjort gjennom fornorskningen av samene.

Enhetsskolen er ikke utformet for det moderne, flerkulturelle samfunnet vi har. Norsk kultur og språk dominerer.

- Skolen har en monokulturell innretning. I forlengelsen av det utvikles nasjonal sjåvinisme. Både minoritetselever og majoritetselever fremmedgjøres i skolen under disse omstendighetene, sier Pihl.

- Den norske skolen bygger ikke opp under minoritetenes egenverd. Deres språk og kultur er ikke anerkjent som verdifull i skolen. Omfattende forskning både nasjonalt og internasjonalt har vist at dette kan føre til manglende selvaktelse og selvhat hos minoritetene, sier hun.

Lang erfaring

Pihl har flerkulturell pedagogikk som spesialfelt. Hun har 18 års erfaring som lærer i Oslo-skolene og har jobbet ved skoler hvor halvparten av elevene var minoritetselever.

- Utdanningspolitikken overfor etniske minoriteter har utviklet seg i mer monokulturell retning de siste ti årene. Det er et paradoks, nå som samfunnet er blitt mer flerkulturelt, sier Pihl.

Hun mener at det er den kristne formålsparagrafen er én av flere forklaringer på at skolens innhold i dag ikke er tilpasset det moderne, flerkulturelle samfunnet.

- Formålsparagrafen er en anakronisme. Den største utfordringen skolen står overfor i møtet med det flerkulturelle samfunnet, er ikke minoritetselevene, men skolens monokulturelle forankring, sier Pihl.

- Tror du det vil komme krav fra etniske minoriteter om opprettelse av egne skoler, for eksempel muslimske?

- Hvis den offentlige skolen fortsetter å neglisjere det språklige og kulturelle mangfoldet, vil vi kunne oppleve at religiøse og andre minoriteter vil ønske å opprette egne, private skoler. Den offentlige skolen mangler en infrastruktur nedfelt i læreplaner, læremidler og kvalifisering av norske og tospråklige lærere som kan tilby alle elever et likeverdig undervisningstilbud. Det er en trussel mot enhetsskolen som kan føre til at den oppløses innenfra.

- Det er bare et tidsspørsmål før staten blir tvunget til å komme med innrømmelser og gi kollektive rettigheter til utdanning til etniske minoriteter med innvandrerbakgrunn. Enhetsskolen må reformeres, og i den debatten må vi omdefinere hva det norske består i. Det har alltid vært en strid om definisjonen av det, sier Pihl.

Skrevet av: Ingun Larsen

Powered by Labrador CMS