Nyheter

Skolebaserte tiltak mot mobbing er mest effektive

Skolebaserte tiltak mot mobbing er mest effektive, og kan redusere tilfellene av mobbing med 20-23 prosent og antall mobbofre med 17-20 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Dette fremgår av et sammendrag Kunnskapsdepartementet har utarbeidet av en oversikt over en rekke internasjonale antimobbeprogrammer. Oversikten er laget av det oslobaserte The Campbell Collaboration. Campbell har også sett på hvilke elementer som har sammenheng med reduksjon, øking eller ingen endring av mobbing og av mobbofre.

Forfatterne av Campbell-oversikten skryter av antimobbearbeidet i Norge – særlig bruken av tilsynslærere i skolegården – og mobbetiltakene overfor eldre barn, i denne sammenheng barn over elleve år.

– Tiltak som hjelper

Forfatterne av oversikten trekker fram en rekke tiltak som etter deres erfaring hjelper, blant annet informasjonsmøter med «opplæring» av foreldre og samarbeid mot mobbing med ulike faggrupper. Et tredje tiltak som forfatterne mener hjelper, er mobbeprogrammer hvor barn og lærere involveres. Disse møtene må være intensive i antall timer, og vare lenge for å ha effekt, heter det.

Alvorlige samtaler med mobberne, møte med rektor eller skolestyrer, nærvær av lærer på skoleplassen i friminutter og bortfall av goder, har best effekt på yngre barn – i denne sammenheng elever i fjerde klasse.

Reaksjoner av mer «terapeutisk karakter» synes mest effektiv for sjetteklassinger.

Anbefalinger

Forfatterne av Campbell-oversikten mener at nye tiltak mot mobbing bør bygge på solid kunnskap om hvilke programmer som viser seg å ha effekt. De nye programmene bør baseres mer på nyere teorier om mobbing og mobbofre.

Tiltakene bør legge vekt på økt tilsyn i friminuttene og at de er aldersrelaterte. Antimobbetiltak bør rettes mot barn som er elleve år eller eldre. Mobbing bør følges opp og registreres minst to ganger per måned.

I tiltakene bør det etter forfatternes mening legges vel så stor vekt på hvordan antimobbeprogrammet gjennomføres som på hva det inneholder.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS