Nyheter

- Skaper skoletapere

Den norske skolen skaper skoletapere, mener forsker Nils Vibe. Urovekkende mange dropper ut av videregående.

Vibe, som er forsker ved NIFU STEP, mener det er urealistisk å tro at alle skal klare å gjennomføre videregående skole, slik den er lagt opp i dag.

- Oppleggene på videregående bør være mer i samsvar med elevenes faglige forutsetninger. Det må settes mer realistiske læringsmål. Dessuten bør samarbeidet mellom ungdomsskolen og videregående bli langt bedre, slik at vi unngår at så mange som i dag gjør feil valg av videregående utdanning.

Dette var ett av rådene Vibe ga statsminister Jens Stoltenberg og kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell i forrige uke. De hadde invitert seks skoleforskere for å få råd om hvordan den norske skolen kan bli bedre.

- Det viktigste vi har lært av forskerne, er at det brukes for mye tid på organisering i skolen, at lærerrollen og lærerutdanningen må styrkes, spesialundervisning må settes inn tidligere enn i dag, og at det er for mange som ikke fullfører videregående skole, sa Stoltenberg.

En undersøkelse foretatt av NIFU STEP (Studier av innovasjon, forskning og utdanning) viser at 20-25 prosent av alle som starter på videregående utdanning ikke oppnår studie- eller yrkeskompetanse. Bortfallet er særlig stort på yrkesfaglige studieretninger.

- Det er blitt en norm at alle skal gjennomføre videregående utdanning og oppnå enten studiekompetanse eller yrkeskompetanse. Jeg tror et realistisk mål bør være 80-85 prosent. Tiltak som praksisbrev, hvor man kan kombinere skole og arbeid, tror jeg er verdifulle alternativer. Det er også viktig ikke å stenge veien for videre skolegang, sier Vibe.

Han mener det er synd at mange elever forlater videregående skole uten å få en dokumentasjon på hva de faktisk har lært mens de gikk der, selv om de ikke har fullført utdanningen.

Forskerne som var invitert av statsministeren og kunnskapsministeren var overrasket over hvor enige de var.

- Vi er alle enige om at vi mangler empirisk forskning på skole, særlig forskning om sammenhengen mellom arbeidsformer og læring. Dette er vanskelig å måle og krever derfor omfattende studier, sier Gunn Imsen, professor i pedagogikk ved NTNU.

Skrevet av: Eli Kristine Korsmo

Powered by Labrador CMS