Nyheter
Sentralt at barn blir hørt
Randi Reese, leder av Fellesorganisasjonen (FO), mener det er helt sentralt for barnevernsansatte å ha en dialog med barnet.
- Utgangspunktet for å drive barnevernsfaglig arbeid er å ta barnet på alvor. De må være din lyttepost. Du må få barnets historie fra barnet selv, sier lederen for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere.
Reese påpeker at medvirkning praktiseres forskjellig innenfor det samme barnevernskontoret og mellom barnevernskontorer.
- Betyr det at du mener det er medvirkning i barnevernstjenesten?
- Jeg vet det er noe ulik praksis. Men utgangspunktet er at barnets stemme skal høres. Hele tenkningen om barnevernsloven bygger på dette.
Reese mener tid og kompetanse er de viktigste hindrene for medvirkning.
- Vi trenger flere ansatte med høy kompetanse.
Hun opplyser at FO jobber for å få etablert samarbeid mellom barnevernstjenesten, utdanningsstedene og forskningsmiljøene. Deres jobb er finne ut hva som er gode arbeidsmetoder når det gjelder for eksempel medvirkning og evaluere metodene som brukes i dag.
Reese tror mer kunnskap om betydningen av medvirkning vil styrke sosialarbeideren i jobben.