Nyheter
Rektorene skylder på foreldrene
Dårlige leseferdigheter skyldes at foreldrene ikke følger opp, mener 44 prosent av rektorene i en ny undersøkelse.
300 grunnskolerektorer er med i undersøkelsen som Respons har laget for Utdanningsforbundet og som offentliggjøres i Dagsavisen i dag. Svarene avdekker stor frustrasjon fra rektorene over slappe foreldre som ikke følger opp ungenes leksearbeid. Rektorene mener dårlig foreldreinnsats er hovedforklaringen på hvorfor norske barn skårer lavt på Pisa-undersøkelsen og andre internasjonale målinger. Rektorene mener norske barn bruker for mye tid på sosiale medier, spill og TV, og for lite tid på bøker og lesning.
33 prosent av de spurte rektorene mener dårlige leseferdigheter skyldes mangler ved skolens leseopplæring, og 14 prosent mener det elevenes motivasjon det er noe galt med.
Astrid Roe ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning mener at norske elever presterer dårlig når det er forventet at de skal anstrenge seg litt ekstra. Hun sier til Dagsavisen at det trolig skyldes at de slipper for billig unna når noe er kjedelig.
– Dette handler om barneoppdragelse og en hel kultur der barna har det veldig behagelig og kan velge å gjøre det de synes er mest gøy, sier Roe til Dagsavisen.