Nyheter
Positive til baseskoler, tross støy
Til tross for noe mer støy, er elever og lærere positive til baseskoler, viser en ny undersøkelse fra SINTEF.
Forskningsprosjektet «Planløsning, akustikk og støy i Baseskoler» i regi av SINTEF Byggforsk har målt støy i såkalte baseskoler. Det viser seg at ingen av de undersøkte skolene har tilfredsstillende akustikk.
– Dette innebærer at lydnivåene fra ulike aktiviteter blir høyere enn de ellers ville vært, noe som gir en økt opplevelse av støy og uro i undervisningssituasjonen, sier prosjektleder Sidsel Jerkø, som er arkitekt og forsker ved SINTEF Byggforsk.
Holdningene til baseskoler er likevel generelt svært positive både blant elever og lærere. Men lærerne presiserer at en god og egnet utforming og planløsning var meget viktig som suksessfaktor. Lærerne ønsker seg også flere grupperom eller muligheter til å dele opp hovedrommet.
På tross av svakhetene har hovedvekten av både personale og elever en sterk positiv holdning til baseskolen som et prinsipp å bygge videre på, sier Jerkø.
Ved nesten alle skolene er det påvist svakheter ved bygget som gjør at støynivået øker. Dette gjelder spesielt gjennomgangstrafikk i basene.
Som i alle skoler er disiplin avgjørende for om baseundervisningen funger uten for mye støy. Det var ni skoler i Oslo-området som var med i undersøkelsen.