Nyheter
Populær PC-ordning kan bli forbudt
VERDAL: - Skolearbeidet går likar´ no, synes Stafan Rotmo Johansson (18) etter at han fikk sin egen bærbare PC. Men PC-ordningen på Verdal videregående kan bli forbudt neste høst.
- Jeg hater å skrive på papir. Da jeg gikk på byggfag, hadde vi ikke data. Jeg tror ikke jeg leverte noe skolearbeid da. Nå gjør jeg stort sett alt, sier 18-åringen, og skriver hastig videre på en praksisrapport.
- Med retteprogram blir det ikke så mange skrivefeil!
Johansson kuttet ut byggfag og begynte på helse- og sosialfag i fjor høst. Samtidig fikk han utdelt egen bærbar PC, med krav om å betale 300 kroner måneden.
- Litt dyrt
Skal elevene lære seg de digitale ferdighetene som kreves i Kunnskapsløftet, må alle ha sin egen PC, mener Fylkestinget i Nord-Trøndelag. Nå har alle fylkets skoler trådløst nettverk, og både lærere og elever egen maskin, som de også kan ta med hjem.
300 kroner måneden er “litt dyrt”, synes Johansson. Men han ville ikke vært den foruten.
- Skolen har blitt mye morsommere med data. Alle synes det.
- Det er ikke bare positivt, da, korrigerer Linn Andersen Bratein (16) ved siden av.
- Dataen min krasjet for noen uker siden. Jeg mistet alt jeg hadde gjort fra skolestart i høst.
- Hva lærte du av det?
- At jeg må lagre alt et annet sted.-
Unødvendig
Det første året med egne PC-er, kan også bli det siste. Kunnskapsminister Øystein Djupedal (SV) vil forby fylkene å ta betaling fra elevene for PC-ene de trenger i skolen. Når han innfører gratis læremidler, vil han også «rydde opp i dagens praksis med bærbare PC-er», som det heter i høringsforslaget.
Til nå har det vært lov å pålegge elevene å betale for PC, forutsatt at de ikke får økte de samlede utgiftene. De må altså spare tilsvarende ved å slippe å kjøpe kalkulator, oppslagsverk og andre lærebøker.
Til høsten skal alle annenklassinger i videregående skole få 5.000 - 6.000 kroner hver til innkjøp av læremidler. Men pengene Djupedal gir dem, skal bare brukes på bøker og annet utstyr, ikke PC, har han bestemt.
Hvis skolene krever at alle har sin egen PC, så må skoleeierne selv betale dem, forlanger statsråden.
«At elevene har bærbare PC-er er imidlertid ingen nødvendig forutsetning for å nå kompetansemålene», skriver han i sitt høringsforslag.
- Bakstreversk
Det er Bjørg Helland, prosjektleder for digital kompetanse i Nord-Trøndelag fylkeskommune, ikke enig i.
- Flere og flere læremidler blir digitale. Hvis elevene ikke har bærbare maskiner, må alle ha tilgang på stasjonære maskiner både på skolen og hjemme. Indirekte pålegger vi dem å ha egen PC likevel, sier hun og stempler Djupedals forslag som bakstreversk.
- Bærbart utstyr er enklere og mer fleksibelt. Å måtte bestille plass i datarom er gammeldags. Det er ikke slik vi arbeider i dag.
Det ser alle som stikker innom Verdal videregående. I kantina, gangene og grupperommene sitter elever med hodet klistret til en skjerm. Også i friminuttene.
For PC-ene inneholder så uendelig mye mer enn det som står i læreplanene: Filmer, musikk, dataspill, gode og dårlige nettsteder, og personlige meldinger fra kjærester, kompiser og ikke-kompiser.
Anonym mobbing har vært et problem. Spill, surfing og tullemeldinger tar til tider overhånd.
Sosial utjevning
Lærerne Ingrid Følstad og Viggo Skålsvik på Salg og samferdsel må kjempe enda hardere for oppmerksomheten.
- Det er en veldig spennende verden inne i PC-ene. Det er “counterstrike” mot mine priskalkyler. Hvem tror du vinner? Det er rått parti, fastslår Følstad, som gjerne skulle hatt en avknapp.
- Hvis elevene bruker 10-15 minutter av hver time på utenomfaglige ting, så mister de en tredel av skoleåret. Det er en fantastisk sløsing med tid, sier Skålsvik.
Men de vil ikke ta fraelevene PC-ene. Og at de selv fikk egen maskin, var på høy tid, mener lærerne.
Tross misbruk, ser prosjektleder Helland flest fordeler med dagens PC-ordning:
* Skolearbeidet kan gjøres hvor som helst, når som helst.
* Mer tilpasset undervisning.
* Mer kontakt mellom lærer og elev.
* Alle beskjeder og oppgaver på nett, ikke nederst i sekken med appelsinskall.
* Elever som er borte, kan følge med i undervisningen.
* Sosial utjevning.
Det siste er det viktigste, ifølge Helland.
- Nå får alle PC. Ungdom som ellers faller utenfor velferdssamfunnet, får også være på MSN og snakke med venner. Det motvirker den digitale kunnskapskløften.
Slipper å betale
- Hva med dem som ikke kan betale?
- De kan få en individuell avtale. Ingen blir fratatt PC-en fordi de ikke betaler.
- Men de må også ha Internett-tilkobling hjemme?
- Det er en fordel. Men mange skoler og biblioteker holder oppe om kveldene, slik at de kan koble seg til der.
- Hva gjør dere hvis det blir forbudt å ta betalt for PC-ene?
- Vi håper vi fortsatt kan gi et tilbud om PC da også. Forhåpentligvis blir det så gunstig at de fleste vil ta imot, selv om det blir frivillig. Det avhenger av om fylkeskommunen bevilger mer penger.
Men å gi 16-åringene gratis PC, er Helland prinsipielt imot.
- De må føle at de eier, for å ta ansvar. Det ser vi på skolens stasjonære maskiner, som ofte blir herpet og ødelagt.
Stafan Rotmo Johansson på Helse- og sosialfag har bare en ting å si om Djupedals forslag:
- Det var dumt!