Nyheter

Pi-sangen piffer opp mattetimene

Flotte rollemodeller skal inspirere flere unge til å velge realfag. En av modellene er læreren som lar verdens mest irriterende sang piffe opp mattetimene.

Publisert Sist oppdatert

ALFA rollemodellbyrå har folk med realfaglig og teknologisk bakgrunn i stallen. Alle syns de har spennende jobber og vil gjerne dele erfaringene med andre. En av dem er mattelærer Bente Voldset ved Høyenhall skole i Oslo. Hun sier hun ler hver eneste dag på skolen, og humor er helt tydelig en viktig del av undervisningen.

– Jeg lo godt da jeg skulle fortelle elevene mine om pi-dagen den 14. mars, og vi gikk inn på nettet og hørte på den grusomme pi-sangen, sier Voldset i et intervju på nettsidene til RENATE-senteret – Kunnskapsdepartementets nasjonale ressurssenter for realfagsrekruttering.

Dugnad

Rollemodellbyrået ble offisielt åpnet av kronprinsesse Mette-Marit mandag ettermiddag under en konferanse på Gardermoen, der også KS og Kunnskapsdepartementet deltok. Realfag for framtida 2010-2014 har som mål å få flere til å søke realfaglige og teknologiske utdanninger og yrker.

Foreløpig har rundt 60 rollemodeller meldt seg, men målet er å ha 20 i hvert fylke ved årsskiftet. Oppdraget er frivillig og ubetalt, og går ut på å holde minst to begeistrede foredrag på en lokal ungdomsskole eller videregående skole om sitt eget yrke. Allerede nå kan de velge blant mange yrker – for eksempel havforsker, bioingeniør, lærer, hjerneforsker og hydrolog.

Nytteverdi

Byråets viktigste jobb blir å vise elevene hvilken nytte de har av realfag i hverdagen, mener kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV). Altfor mange spør: Hvorfor lærer vi dette?

– Hvis vi skal bygge ei bru, planere en vei eller lage medisiner, må vi ha realfag i bunnen. Tenk bare på hva som måtte til av kunnskap for å bygge operaen slik at lyden skulle komme fram, sier Halvorsen til NTB.

Hun påpeker at lærerne er nøkkelpersoner som skal gi barn og unge smaken på realfag.

– Det kan ikke være slik at de fleste timene går ut på å bruke et kvarter til å gå igjennom nytt stoff, og resten til å gjøre oppgaver. Derfor er det viktig å gi lærerne påfyll gjennom etterutdanning, sier hun.

Antall realfagstudenter har økt de siste ti årene. Likevel står andre fag enda sterkere. I 1999 var den største studentgruppen innen naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag. I 2009 valgte flest helse-, sosial- og idrettsfag, ifølge Statistisk sentralbyrå.

Fortsatt er det menn som dominerer realfagene. Også det ønsker ALFA å få gjort noe med. Så langt er godt over halvparten av modellene kvinner med yrker som fysiker, cellebiolog, sivilingeniør og altså mattelærer.

– Styrk rådgiverne

Elevorganisasjonen (EO) er glad for alle tiltak som kan styrke elevenes mulighet til å velge realfag. EO mener blant annet at realfag må kunne velges som fordypning som et alternativ til språkfagene. Men ingen nye tiltak må føre til en svekking av rådgivernes rolle.

– Vi mener at skolene må ha en rådgiver i 100 prosent stilling for hver 200 elever, sier leder Anna Holm Heide i EO. Rådgiveren må være grundig orientert om hva som fins av yrker og utdanninger, understreker hun.

– Vi får mange tilbakemeldinger fra folk som ikke får den informasjonen de trenger for å velge høyere utdanning, sierhun til NTB.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS